Stoppa utvinningen av metangas i Siljansringen!

Igrene AB ansöker om tillstånd för att utvinna metangas i Siljansringen. Naturskyddsföreningen anser att ansökan bör avslås.

Att idag utvinna klimatdrivande metangas är en i ordets rätta bemärkelse katastrofal idé. Om vi ska ha minsta chans att hindra en okontrollerbar uppvärmning måste vi sluta utvinna och använda bränslen som förvärrar situationen.

Ett vanligt argument till utvinning av det som industriellt kallas naturgas, är att det sänker utsläppen av växthusgaser. Men det är en tankevilla eftersom gasen till största delen består av metan, som är en mycket potent växthusgas. Det är i sammanhanget ointressant om gasen definieras som fossil eller icke fossil. Nyupptagen gas, oavsett ursprung, ger ett tillskott till den snabba kolcykeln och konsekvensen blir klimatdrivande.

Det finns stora och outredda klimatrisker. New York Times har på ett tydligt sätt visualiserat läckage från metangasanläggningar på denna sida: https://www.nytimes.com/interactive/2019/12/12/climate/texas-methane-super-emitters.html

Gasen konkurrerar med förnybara energislag som sol- och vindkraft. Naturgas/metan är alltså inte ett övergångsbränsle, så som företaget Igrene påstår. Ökad utvinning av metangas kan inte hjälpa oss att minska vår klimatpåverkan.

I januari-överenskommelsens punkt 33 anges ett förbud mot landbaserad utvinning av olja, kol och gas i Sverige  fr o m år 2022. Det är oklokt att ge tillstånd till gasutvinning innan lagändringen är på plats, oberoende av dess kommande innehåll.

Gasföretaget Igrene AB argumenterar för att de på sikt önskar omvandla metangasen till miljövänlig vätgas. Vi anser att det vore riskabelt och oklokt att ge tillstånd på grundval av en teknik som ännu inte finns. Ansökan gäller dessutom enbart omvandling till flytande gas, LNG.

Vi önskar att länsstyrelsen ska ta Bergsstatens avslagsbeslut i beaktande då Igrenes ansökan visat sig ha stora brister i underlaget.

Läs hela vårt aktuella remissvar: Remissvar gas Igrene AB från Naturskyddsföreningen

Debattartikel: Stoppa utvinningen av gas i Siljansringen
Bergsstatens avslag: beslut Ryssa K nr

Tidigare remissvar:
Yttrande Igrene Naturskydddsföreningen Falun
Yttrande Igrene Naturskyddsför Dalarna

One thought on “Stoppa utvinningen av metangas i Siljansringen!