Natur i Dalarna

Hitta ut i naturen i Dalarna!

Allt fler vill ge sig ut i naturen. Särskilt i pandemitider har naturen en viktig plats för att hämta kraft. Men vart ska man gå? Och vad gör man där? Att bara gå ut och skärpa sinnena kan var ett första steg. Men det finns så mycket mer att upptäcka i naturen året om. Här får du tips på inspirerande böcker, vackra platser och skojiga aktiviteter!

Ut i naturen – guide till utflykter, aktiviteter och äventyr

Läs mer och beställ boken på www.naturskyddsforeningen.se/ut-i-naturen

Besöksmål

Länsstyrelsens sida över alla naturreservat i Dalarna
Skogsstyrelsens sida över skogens pärlor

www.naturkartan.se

Skyddad natur (naturvardsverket.se)

www.moraoutdoor.se
Smultronställen, skogar i Dalarna inventerade 2009

Friluftslivets År 2021

Naturvårdsverket och Svenskt Friluftsliv har utsett 2021 till Friluftslivets År. Välkommen att haka på!

Månadsteman:

Januari             Invigning Friluftslivets år 2021
Februari           Inspiratör friluftsliv
Mars                 Friluftskompis (läs mer nedan)
April                 Hela Sveriges friluftsdag

Maj                  Friluftsliv i skyddad natur
Juni                  Äta ute
Juli                   Sova ute
Augusti            Jag har aldrig…

September      Gilla friluftslivet
Oktober           Lära ute
November       Må bra ute
December        Dialog friluftsliv

Läs mer på www.luftenärfri.nu www.facebook.com/luftenarfri.nu och Instagram: @luftenarfri.nu

Anmäl dig till länsstyrelsen Dalarnas nyhetsbrev om friluftsliv: https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/tjanster/publikationer/digitala-nyhetsbrev/friluftsliv-i-dalarna.html

Hitta ut

Hittaut är en av Sveriges största friskvårdsaktiviteter. Läs mer på https://www.orientering.se/hittaut/ och ladda ner appen Hitta ut. Projektet genomfördes 2020 på 57 orter i landet och aktiverade nästan 100 000 deltagare. I fjol gjordes 5 miljoner registreringar! Karta och modern teknik står i fokus och målet är att fler människor ska hitta ut i sin närmiljö.

IFK Mora Orienteringsklubb och Naturskyddsföreningen driver tillsammans ett projekt inom Friluftslivets År 2021 med natur- och kulturinformation vid s k checkpoints (kontrollpunkter).

Bli friluftskompis

Anmäl att du vill bli friluftskompis via https://shorturl.at/xOQT5 Gå ut i naturen tillsammans med någon från ett annat land, ta kort och dela er berättelse i sociala medier under #friluftskompis.

Här är några exempel på vad ni kan göra:

• visa er vackraste plats i naturen
  • fika eller laga mat ute från olika länder ”världens mat i spenaten”
  • Naturbingo, vinterfågelbingo
  • använda böckerna 90 arter på 14 språk & Ut i naturen
  • jag har aldrig…..  fladdermusspanat, sett en bäver, smakat lingon, kramat ett träd, smakat harsyra, skogsbadat, doppat foten i en bäck etc etc
  • titta på fåglar tillsammans, kanske upptäcka någon flyttfågel som finns i ens födelseland
  • prova på att gå med snöskor
  • spår i snön

Fråga en biolog!

Gå ut i naturen och kika på insekter, växter, fåglar, lavar, mossor och annat naturliv som finns där. Vill du veta vilken art det är eller veta mer om den? Fotografera eller filma och lägg ut din fråga i Facebook-gruppen ”BioblitzDalarna2020” eller bioblitzdalarna@gmail.com Förhoppningsvis kan en fysisk bioblitz, d v s en inventering av olika organismer under ett dygn, hållas i Säterdalen i maj 2021.

Fritidsbanken

På Fritidsbanken kan du låna friluftsutrustning alldeles gratis, som på ett bibliotek. I Gävle-Dala-området finns de hittills i Bollnäs, Sandviken, Avesta, Vansbro, Säter, Smedjebacken. Läs mer på www.fritidsbanken.se