Länsstämma med miljöpriser och fågelutflykt

Länsstämman, Naturskyddsföreningen Dalarnas årsmöte, hölls på Solens ö – Sollerön. Tyvärr var det för kallt för att grodorna skulle leka, men ”Bosse Präst” guidade hängivet – mest om fåglar istället.

De positiva miljöpriserna delades ut till:

Gävle-Dala Fältbiologer
Ute i naturen och inne i miljödebatten! Äntligen finns denna fantastiska ungdomsorganisation i Dalarna. Blomsterboom, höstlovskul, fjärilssafari, fågelspaning m.m. med jämnåriga och likasinnade. Kan det bli bättre? Må ni hålla stövlarna leriga i många år framöver!

Lindängets fältstation
Med vetenskap, stor entusiasm och vilja till folkbildning bedrivs ringmärkning av fåglar vid Orsasjöns strand med de blånande bergen i bakgrunden. Kärlek till både fåglar och människor präglar denna härliga fältstation väl värd ett besök!

Miljösvikarpriset Kängan gick till Kollektivtrafiken i Dalarna:
Tåg i Bergslagen för sina många inställda turer, ofta med kort varsel, som tvingar resenärerna att ta bilen eller bli strandade och Dalatrafik p g a det nya taxesystemet. I förlängningen kollektivtrafiknämnden på Region Dalarna, Trafikverket och regeringen.

Signe Rönnegård, Fältbiologerna, Lars-Göran Hansson, Lindängets fältstation, Mattias Ahlstedt, länsordförande och Magnus Strömberg, också Lindänget.

Diplom:
Miljöpris 2024 Fältbiologerna
Miljöpris 2024 Lindängets fältstation
Miljöpris 2024 Kängan kollektivtrafiken Dalarna

Mattias Ahlstedt omvaldes till länsordförande. Övriga i styrelsen är Ulf Jernberg, Bertil Helmersson, Olle Rydell, Karin Koppla, Johan Hallberg, Hannes Willner, Björn Tengelin, Gunilla Roos, Pelle Florell och Birgitta Blomberg Quintino. Valberedningen förstärktes med Signe från Fältbiologerna.

Lunch, fika och hundpromenader fixades av skolungdomar i Mora. Därmed fick föreningen bidra till deras toleransprojekt med en studieresa till Auschwitz bland annat.