Klädbytardagen 27 april – här i Dalarna!

Kanske är du på jakt efter ett par nya jeans som sitter som en smäck, en färggrann vårjacka eller någon läcker kavaj till den där födelsedagsfesten senare i år? Och kanske har du själv ett gäng kläder som är hela och rena men som samlat damm tillräckligt länge i garderoben och nu är redo för nya ägare?

Uppskattningsvis 80 procent av klädernas miljöpåverkan kommer från dess produktion. Att förlänga livet på dina kläder genom att skänka dem eller sälja vidare och satsa på second hand, hyra eller byta dina kläder istället för att köpa nytt, är därför ett bra alternativ för dig som vill uppdatera stilen, men samtidigt tänka på miljön.

Hur funkar en klädbytardag?

Vanligtvis går det till så att du tar med dig hela och rena plagg och accessoarer som du sedan lämnar in till arrangören. Vilka typ av plagg (friluftskläder, barnkläder, skor) och hur många plagg som tas emot varierar, kolla gärna med den som anordnar eventet. För varje plagg som du lämnar in får du sedan en biljett, som du kan byta till ett nytt plagg. Det som inte blir bytt brukar doneras till second hand-butiker eller välgörenheter. Bra va?

Här ordnas klädbytardagar i Dalarna 2024:

Falun

Plats: Kristineskolans gymnastiksal
Inlämning: Kl 9-11
Klädbyte: Kl 11.30-13
Övrigt: max 5 fina och rena plagg (inga barnkläder). Café på Kristinegården kl 9.30-13-30, där finns också syjunta och utställning av maskeradkläder, gjorda av gamla kläder.
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Falun och Svensk Kyrkan
Kontakt: Christine Riedwyl christine.riedwyl.g@gmail.com
Länk: Klädbytardagen – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)
Facebook: (2) Klädbytardag | Facebook

Mora

Plats: Mora Folkhögskola
Inlämning: 25 och 26 april kl 16-18 eller 27 april
Klädbyte: Kl 13-15
Övrigt: Obegränsad inlämning, men du får max 10 kuponger. Utställning och fikaservering
Kontakt: Berit 0250-942 42 och Jessica 0250-942 44
Facebook: Klädbytardag | Facebook

Orsa

När: Lördag  27 april
Plats: Orsa församlingshem
Inlämning fredag 26 april kl 13 -15 och lördag kl 10-11.
Tid för klädbyte: 11.00-14.00.
Kontakt: Ingegerd Kaptens 076-851 47 88

Orsa, Skattungbyn

När: Lördag 27 april
Tid: Kl 11.00-14.00.