Härligt med kraften i lokala skogsgrupper på skogsträff

Ett 30-tal mycket aktiva medlemmar träffades på Studiefrämjandet. Ida Svartholm, Naturskyddsföreningens rikskansli, föreläste under rubriken Vad händer på skogsfronten i Sverige och EU?

Ida började med att visa vilka som jobbar med skog på rikskansliet, lite vad de gör och föreningens mål. Sedan berättade hon om situationen för skogarna i Sverige (ev. ny skogsprop, borttagna nyckelbiotoper, automatgranskningar av avverkningsanmälningar, ev. borttagning av anmälningsplikt för avverkningar, nedskärningar i budgeten m.m.) för att sedan glida över mot EU. Se hela presentationen här: Skog_Vad händer_Falun_6dec

Tips: Naturskyddsföreningens rapport om omställning av skogsbruket ”Låt skogen leva”, webbinarier tillsammans med Plockhugget (ligger på Plockhugget.se), jobba för mer hyggesfritt skogsbruk m.m.

1. Vad vill vi uppnå?
  2. Vilka aktörer behöver vi förflytta? Vilka har rådighet över situationen?
  3. Vilka aktörer behöver vi ha med oss? Vilka kan vi kroka arm med? Vilka markägare, turismföretag tycker som vi t ex?
  4. Vilken/vilka metoder ska vi använda?
  5. Vad är rimligt? Vad orkar vi med – lokalt, regionalt?

Skogsgrupperna i Borlänge, Säter, Falun och Stjärnsund berättade hur de jobbar och vad de har på gång. Ett helt fantastiskt arbete! Sedan följde en kort diskussion om planer för 2024. Lindsbergs kursgård utanför Falun planerar t ex kurser om FSC-anmälningar, skogsjuridik, inventering med Sebastian Kirppu och Helena Björnström. Länsförbundet ska ha en konferens om fjällen 22 januari och riks ett juridik-webbinarium 31 januari.

Det fanns så mycket att prata om så det önskades en ny träff i början av februari 🙂