Miljövänliga veckan – detta händer i Dalarna

Om alla barnfamiljer i Sverige byter ut sin spagetti och köttfärssås till ekologisk en enda gång så stoppas 1 miljon liter bekämpningsmedel! Naturskyddsföreningens nya ”Ekoeffekt”-kalkylator visar tydligt att ekologiskt verkligen gör skillnad. Med kalkylatorn kan du enkelt räkna ut hur mycket naturfrämmande bekämpningsmedel och konstgödsel som undviks när du, din stad eller hela Sverige väljer eko. Räkna ut din ekoeffekt – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

Under Miljövänliga Veckan/Green Action Week är aktiva medlemmar i Naturskyddsföreningens lokalföreningar ute i butiker, på bibliotek och gator och torg under parollen ”Byt till eko”. Temat för årets vecka är ekofrukost med särskilt fokus på ekologisk hårdost.

– Om alla i Dalarna väljer ekologisk hårdost så slipper vi 1 785 000 liter bekämpningsmedel och 3 513 000 kg konstgödsel, exemplifierar Mattias Ahlstedt, ordförande Naturskyddsföreningen Dalarna.

Försäljningen av kemiska bekämpningsmedel i Sverige ökar för tredje året i rad. I dag besprutas åkrarna dubbelt så ofta som på 90-talet, enligt nya siffror från Kemikalieinspektionen. Bekämpningsmedel leder till minskad biologisk mångfald, insektsdöd och risk för människors hälsa. Konstgödsel driver på klimatkrisen och leder till övergödning i våra hav och vattendrag.

– Utvecklingen går åt helt fel håll, men tillsammans kan vi vända trenden och öka försäljningen av eko.

När fler väljer ekologiskt bidrar det till att öka artrikedomen av bin, fjärilar och insekter. En ekologisk gård har i genomsnitt 50 % fler arter av växter och pollinatörer jämfört med en o-ekologisk gård.

– Vi förstår att det ekonomiska läget är tufft för många just nu. Men prisskillnaden mellan ekologiskt och konventionellt odlat har minskat och ibland är eko till och med billigare. Att bara byta ut en enda vara är en positiv insats för naturen och klimatet, säger Lillian Lundin, Naturskyddsföreningen Dalarna.

Detta händer i Dalarna:

Mora
Utställning på biblioteket från den 2 oktober kl 14. Lillian 070-273 91 55.

Ludvika
Utställning på biblioteket och info på hemsidan. gunilla.lundborg@telia.com

Orsa
7 okt kl 10-11 Ekofrukost på Coop med bröd från Leve Bröd i Våmhus och ekologiska ostar från Hansjö Mejeri. Birgitta 076-786 21 50

Borlänge
Lördagen 7/10 10:00-14:00 Klädbytardag i Borlänge centrum
Minska resursanvändningen! Öka återanvändningen! Och spara samtidigt en slant! Har du några plagg du, eller kanske dina barn, tröttnat på eller växt ur? Ta med dem till vår klädbytardag i Miljövänliga veckan och byt till dig fräscha och fina nygamla kläder helt gratis. Samtidigt som du gör en återbrukande insats för vår miljö.
Plats: Liljegården, Equmeniakyrkan, Borganäsvägen 22 i Borlänge. Klädinlämning kl 10-12 och utlämning kl 12:30-14. Max 5 plagg. Hela och rena kläder. Samarrangemang mellan Naturskyddsföreningen i Borlänge, Equmeniakyrkan och Studiefrämjandet.
Börje 070-572 57 34

Vansbro
19 okt info i skolans Föreningsinformation med ekoeffekten och recept på ekomellis. Gunilla 070-366 16 40. (På Potatisfesten 9 sept delade lokalföreningen ut material och pratade om Ekofrukost och Ekoeffekten. 14 sept var de i skogen med Bengt Ehnström och Uppdrag Skog + Ekoeffekten.)

Leksand, Malung-Sälen och Falun har också beställt material och planerar aktiviteter.

Fakta: Miljövänliga Veckan/Green Action Week 30 september-8 oktober 2023
Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Kampanjveckan är alltid vecka 40 – med aktiviteter runt om i landet. Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett enda ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns tio olika sorter. De många aktiviteterna runt om i landet påverkar!