Hitta ut med naturinfo sprider sig över landet

För ett par år sedan genomförde Naturskyddsföreningen Dalarna ett projekt som vi kallade ”Hitta ut med naturkul”. Vi tillverkade över 70 skyltar med natur- och kulturinformation som sattes upp vid s k checkpoints (orienteringskontroller) i ett bra samarbete med IFK Mora Orienteringsklubb och Studiefrämjandet.

– Det är väldigt roligt att konceptet nu sprider sig vidare till lokala kretsar och orienteringsklubbar i hela landet, tycker Lillian Lundin, upphovskvinna till skyltarna i Mora. Det är fritt fram att använda texterna på din ort!

Hitta ut är Sveriges största friskvårdsaktivitet med ca 100 000 utövare och 1,5 miljoner friskvårdstimmar. En suverän målgrupp för Naturskyddsföreningen!

Se Powerpoint om hur samarbetet mellan Naturskyddsföreningen och orienteringsklubben kan se ut: Samarbeta med Hittaut! Enklast är att bidra med texter som kan visas i appen ”Hittaut” när deltagaren registrerar sig vid en viss checkpoint.

Läs mer om projektet Hitta ut med Naturkul! och se alla skyltar: Skyltar ”Hitta ut med Naturkul”