Årets licensjakt på varg – strider mot all vetenskaplig grund

PRESSRELEASE FRÅN NATURSKYDDSFÖRENINGEN DALARNA

Länsstyrelsen i Dalarnas län har nyligen fattat det ödesmättade beslutet att genomföra en licensjakt på varg i länet. Detta trots att de vargar som finns inom länsgränsen är så svårt inavlade att en stor del av varghannarna inte längre kan föröka sig, då de saknar normala testiklar, s k kryptorkism. ArtDatabanken vid SLU har klassificerat vargen som ”Starkt hotad”.

16 procent av hela vargpopulationen i Sverige ska enligt besluten fällas under den kommande licensjakten, vilket innebär att vargjakten kommer omfatta långt fler vargar än vad vi någonsin tidigare tillåtit jakt på i Sverige. Vargen är ett rovdjur som ligger högst upp i näringskedjan och med tanke på den biologiska mångfalden, ett mycket viktigt djur att värna om.

– Om varken politiker eller myndigheter förstår den fara för vår svenska natur det kan innebära att fatta sådana här grovhuggna beslut, så förstår ändå svenska folket det genom sina svar på SLUs attitydundersökning om varg som gjordes förra året. En majoritet av de boende i Dalarna tycker om vargen och kan acceptera att ha den i närheten av där de bor, något som våra politiker borde lyssna på, anser Bisse Falk, naturvårdens representant i Viltförvaltningsdelegationen.

Om besluten att tillåta licensjakt på varg inte hejdas kommer vargen i framtiden ha svårt att överleva här. All vetenskap pekar på hur viktigt det är att först komma tillrätta med vargens inavelsgrad. Utan den kommer allt fler vargar få missbildningar på grund av inaveln. Enda sättet att stoppa detta, är att se till att minst en varg med nya friska gener per 5-årsperiod, lyckas invandra till Sverige och föröka sig här. Och om inte detta sker måste vargstammen som finns här få växa sig större – inte minimeras.

– Naturskyddsföreningen värnar om den biologiska mångfalden och är beredd att försvara den vid varje tillfälle. Därför reserverade vi oss mot beslutet att licensjakt ska hållas i Dalarna nästa år, säger Mattias Ahlstedt, ordförande Naturskyddsföreningen Dalarna.