Hög tid för fågelskådning!

I helgen stundar både Fågelskådningens Dag och Fågeltornskampen. Arrangemangen är ornitologernas men många lokalföreningar i Naturskyddsföreningen är också med och arrangerar. Här har vi sammanställt några, men hänvisar även till https://dalafaglar.se/  och lokala hemsidor och Facebook. Välkommen ut och njut av vårens fåglar hela maj!

5/5 ORSA Fågelskådningens dag firas i Lindängets naturreservat vid fågelplattformen kl. 8-11. Medtag fika. Inställt vid regn. Kontaktperson: Per Ax, 070-306 89 77.

5/5 BORLÄNGE Fågelskådningens dag. Vandring i Holmsjöarnas naturreservat. Samling vid Kanotstadion, Torsång kl 7. Vi får se hur långt vi vill promenera. Vasstjärn, Fåran och Stora och Lilla Holmsjöarna finns möjlighet att besöka. Kikare, fågelbok och lite fika är bra ingredienser för en lyckad dag i fågelmarkerna. Kontakt: Anders Åhrman 070-5563655, Lars-Erik Nilsson 070-3031905.

9/5 GAGNEF Kristi Himmelfärdsdag firar vi genom att åka till Limsjön i Leksand. Här finns flera fågeltorn. Du behöver inte stövlar, men tänk på att det är kallt att stå stilla i ett fågeltorn. Samling ICA Gagnefshallen kl 8. Kontaktperson: Åke Tidigs, 076-824 73 29

11/5 ORSA Exkursion till Lindänget. Alla fågelintresserade är välkomna att följa med DOF till Lindänget den 11 maj, medlemmar som icke medlemmar. I bästa tiden att skåda vadare och andra flyttfåglar på sin väg norrut ordnar DOF en exkursion till Lindänget, vid Orsasjön.  Lindänget är en otroligt fin fågellokal året om, och på våren är det många fåglar som rastar. Har vi tur så är Lindängets fältstation igång med ringmärkning som vi får närvara vid, en extra bonus! ANMÄLAN SENAST lördagen den 5:e maj. Meddela om du har bil och är villig köra till Orsa. Patrik Engberg, 070-781 32 46. Karin Björklund, 070-315 35 90.

19/5 RÄTTVIK Glisstjärnsdagen, samling vid Glisstjärns fågeltorn kl. 9. Kontaktperson: Christer Larsen, 070-306 46 19