Vilken rikskonferens i Mora!

Äntligen fick vi ses! Träffas, lyssna, diskutera, äta vego-gott och få finfin underhållning. Alla verkade nöjda med utflykter till fina skogar, fågelparadis och ett ekologiskt mejeri, skojiga barnaktiviteter, prova på-cykling och inte minst läget vid Dalälven (där vissa badade!).

Vi fick full pott i media på skogskonferensen; press, radio och TV. Stjärnsunds skogsgrupp lackade ur på okunniga politiker helt utan verklighetsförankring och åkte ut och inventerade en avverkningsanmäld skog vid Vasaloppsspåret. De hittade rödlistade arter direkt!

Sara Parkmans konsert gjorde ett bestående djupt innerligt avtryck. En annan höjdpunkt var när Daniel Ekblom i Gävleborg fick Naturskyddsföreningens hedersamma pris Silverfalken. Han höll ett mycket fint tal för allt levandes existensberättigande. Läs mer på https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2022/05/17/rovdjurens-standige-beskyddare-daniel-ekblom-far-silverfalken/

Vår utställning med fokus på lokala/regionala segrar i ljuset av framtidsstrategin var uppskattad. Dala-temat genomsyrade hela arrangemanget med gärdsgård och Moraklocka på scenen, hantverkare i foajén och folkmusik både inne och ute. Sist, men inte minst, fick vi nya aktiva i såväl Mora som Dalarna. Fantastiskt!

Stort tack till de eminenta guiderna och alla i arrangörsgruppen – utan er hade det inte blivit något!

Massor av bilder hittar du på Naturskyddsföreningen Dalarnas och Moras Facebook-sidor.

Foto i detta inlägg: Jenny Olsson