Kungsörnsföredrag och prisutdelningar – Rapport från Dalarnas länsstämma den 3 april

Stämningen var hög då Dalarnas länsförbund åter kunde anordna ett fysiskt årsmöte. Detta hölls på Sixten Jernbergs museum i Limedsforsen, vilket gav en extra dimension till det hela. Därtill inledde verksamhetsutvecklare Lillian Lundin och berättade om Skogskonferensen 13 maj tätt åtföljd av Rikskonferensen 14-15 maj med alla spännande utflykter som anordnas både i och utanför Mora i samband med dessa. Därtill berättade länsförbundets kontaktperson i riksstyrelsen, Martin Lindén, om senaste nytt från riksföreningen, aktuella kampanjer, ytterligare miljöjurist till Rikskansliet, intressant information från senaste medlemsundersökningarna etc.

Skogs- och Rikskonferens i Mora 13_15 maj 2022

Martin Linden Dalarnas länsstämma 220403

Under själva årsmötet omvaldes Mattias Ahlstedt till ordförande och några nya tillkom till länsförbundets styrelse: Bertil Helmersson från Malung-Sälen liksom Göran Vikar och Olle Rydell, båda från Borlänge.

Delar av styrelsen för Naturskyddsföreningen Dalarna. Fr v Monika Utter, Västerbergslagen, Pelle Florell, Gagnef, Bertil Helmersson, Malung-Sälen, Mattias Ahlstedt, länsordförande Falun, Margareta Wikström, Rättvik, Thord Lindkvist, Vansbro och Ulf Jernberg, Mora. Styrelseledamöter som saknas på bilden är: Hannes Willner, Avesta, Johan Hallberg, Hedemora, Karin Koppla, Säter, Gunilla Roos, Falun, Göran Vikar och Olle Rydell, Borlänge.

Efter stämman presenterade den nya verksamhetsutvecklaren på regionkansliet Jenny Olsson sig och projektkoordinatorn för ”Världens längsta blomsteräng” i norra Sverige berättade om projektet. Avgående styrelseledamoten Birgitta Blomberg Quintino från Orsa avtackades och miljöpriser utdelades. Efter länsstämman och prisutdelningen höll pristagaren Börje Dahlén passande nog ett uppskattat föredrag om sitt långa engagemang för kungsörnens bevarande med många fina fotografier. Glädjande nog tycks dessa ha spritt sig i länet från att under ett tag endast återfinnas i de nordvästligaste delarna av länet. 2021 fanns 50 par, 21 lyckade häckningar och 25 ungar i Dalarna. Hotbilden mot kungsörnen är dock fortsatt omfattande där kollision med tåg är den vanligaste dödsorsaken.

Naturskyddsföreningen Dalarnas natur- och miljöpriser gick till:

Stjärnsunds skogsgrupp

För sin glöd, sitt mod och sitt civilkurage i arbetet med att skydda de sista gammelskogarna i sin närhet. Ni är en förebild i mobilisering, kunskapsbyggande och ihärdighet. Världen och Naturskyddsföreningen behöver fler som ni. Tack för ert fantastiska engagemang som inspirerar långt utanför Dalarnas gränser!

Börje Dahlén

Till kungsörnens ständige beskyddare för sitt hängivna och mångåriga arbete för örnarnas fortlevnad. Med värme och engagemang har Börje ägnat en stor del av sin fritid åt dessa mäktiga fåglar liksom kunskapsspridning om naturens rikedom. Kungsörnen och föreningen är djupt tacksamma!

Fotograf: Andreas Öster

Mellanskog

För upprepade misstag som gjort att vi tvingats polisanmäla dem för illegal avverkning av boträd, illegal dikning och vägdragning genom 200-årig skog på myrmark. För en ledning som inte leder organisationen till ett hållbart skogsbruk, varken biologiskt, socialt eller ekonomiskt. Ny skötsel, nya möjligheter!

Nyfiken på det justerade årsmötesprotokollet? Klicka här: Protokoll länsstämma Dalarna 2022