Var med på slåtter i Dalarna

Lär dig slå med lie! Det är viktigt att bevara våra gamla slåtterängar för mångfalden av rara örter. Gå en kurs och var med i slåttergemenskapen. Vi slår, räfsar och hässjar!

* 27 juni Slåtterkurs på Knutar Einars äng i Orsa. Samling vid Lisselhedsvägen (väster om väg 45) nedanför Knutar-Einars äng i Lindänget. Redskap, slipning av liar och slåtterövningar. Avgift 100 kr. Max 10 deltagare. Ledare: Roland Öjeskog 070-245 53 75, Håkan Rundström 070-665 13 85

* En helg i juni/juli Slåtterkurs i Selbäck, Mora. Vi provar för första gången att anordna kurs i grundläggande teknik vid slåtter med lie och hässjning av hö. Du behöver inte äga en lie för att delta i kursen. Har du ingen får du låna av oss. Anmälan till mora@naturskyddsforeningen.se eller Gustaf Ekeberg, 0707645522. https://mora.naturskyddsforeningen.se/2021/06/06/slatterkurs-med-lie-och-traditionell-hassjning-helg-i-juni-juli/

ORSA Slåttergille på tio ängar:

3/7 Grafskänget Skattungbyn
6/7 Lundins äng i Stenberg
10/7 Brändan Åberga
13/7 Frisks äng Bjus
17/7 Knutar Einars äng Lindänget
20/7 Knutargården Hansjö
24/7 Hällbergs fäbodar
27/7 Wests äng Kallmora
31/8 Ängens dag i Ljotheds fäbodar
3/8 Hackgården Nederberga
7/8 Grafskänget Skattungbyn
Slåttern börjar kl 08.00 alla dagar. Vi håller på fyra timmar. Vi bjuds på fin gemenskap samt frukost kl 9.30 varje slåtterdag, Du är välkommen även om du inte kan komma exakt på klockslaget! Ledare: Roland Öjeskog, 070-245 53 75 och Håkan Rundström 070-665 13 85

7/8 FALUN Slåtter i Sågsbo, Bjursås. Vi slår gräset och hässjar det precis som man gjorde förr. Alla är välkomna, nybörjare som erfarna, gamla som unga. Liar och räfsor finns att låna och vi visar gärna hur man gör. Så ta med barnen och lär dig denna gamla teknik samtidigt som ni får en härlig dag ute med oss andra. Vi börjar vid kl. 9, men det går bra att komma efterhand. Kom ihåg att ta med egen fika/lunch. Mattias Ahlstedt 073-0395461.

8/8 VÄSTERBERGSLAGEN Slåtter Nedre Pundet, vägen mot Gänsen. Start 10.00. Upplysningar Monika Utter 070 5813460

8/8 GAGNEF Fagerbergets fäbod. Samling vid Dalviks kvarn, Djurås kl 9 eller Rhodos, Mockfjärd 9.10, ICA Dala-Floda 9.20 eller Tempo Björbo 9.30. Fagerberget är en mycket välbevarad fäbod söder om Björbo nära gränsen mot Grangärde. Ledaren Bengt Ehnström berättar om fäbodliv förr och hur värdefulla våra fäbodar är för flora och fauna. Kontaktperson: Pelle Florell 070-328 23 83.

14/8 FALUN Slåtter i Stadsparken. Vi slår gräset och hässjar det precis som man gjorde förr. Alla är välkomna, nybörjare som erfarna, gamla som unga. Liar och räfsor finns att låna och vi visar gärna hur man gör. Så ta med barnen och lär dig denna gamla teknik samtidigt som ni får en härlig dag ute med oss andra. Vi börjar klockan 9, men det går bra att ansluta senare. Kom ihåg att ta med egen fika/lunch. Niklas Trogen 070 643 71 35.

Slåtter räddar blomsterprakten

Naturskyddsföreningen firar ”Ängens dag” med lie och räfsa. Syftet är att bevara de få svenska ängar som finns kvar idag och hjälpa mångfalden på traven.

– Artrikedomen är livsviktig för oss människor. Över 800 växt- och djurarter är i dag hotade på grund av att ängar vuxit igen när slåttern upphört och det inte längre finns några betande djur. Men alla kan hjälpa till att vända den trenden genom att slå och hålla ängsmarker öppna, säger Denise Fahlander, Naturskyddsföreningen Gävle. Du kan börja med att låta en bit av din gräsmatta bli äng.

För att fira Ängens dag arrangerar Naturskyddsföreningens lokala kretsar aktiviteter på ett 50-tal platser runt om i landet i juli och augusti.

Naturskyddsföreningen går ut med räfsa och lie för att slå ängarna på traditionellt sätt. Blommorna får först blomma klart och sätta frö, sen slås ängen och det slagna ängshöet tas bort eftersom det innehåller näring. Blommorna vill ha så mager och näringsfattig mark som möjligt eftersom det håller gräset borta och gör markerna artrika.

– Blommande ängar kryllar av liv. Ängen är Sveriges mest artrika naturtyp och så mycket som 50 arter kan finnas på en enda kvadratmeter. Det är lika mycket som i en regnskog, säger Mattias Ahlstedt, ordförande Naturskyddsföreningen Dalarna.

Dessvärre återstår bara en bråkdel av den miljon hektar ängsmarker som fanns i Sverige för drygt 100 år sedan. Ängarna har helt enkelt vuxit igen i takt med att slåtter och bete upphört och jordbruk lagts ner. Med ängarna försvinner många sorters blommor och livsmiljön för mängder av fjärilar, bin andra småkryp.