De Vilda blommornas dag 20 juni

20/6 RÄTTVIK Vi gör en rundvandring och tittar på ängsmark, rikkärr och en å i östra delen av Övre Gärdsjö. Guide är Gunnar Hagelin. Samling kl 10.30 på parkeringen vid Levins Handelsträdgård. Efter vandringen kan vi ev. fika vid Trädgårdsmästeriet. Anmäl deltagande till Katrin Lohed Söderman, 070-514 74 80.

20/6 ORSA Naturandakt med Orsa Församling kl 11. Samling kl 10.30 vid kyrkan för färd till blomsterängen. De vilda blommornas dag med blomstervandring. Ledare: Roland Öjeskog 070-245 53 75

20/6 GAGNEF Vi besöker de blomrika och vackra ravinerna mot älven i Djuråsområdet. Vandringsledare: Åke Tidigs 076-824 73 29 och Ragnar Nyberg 070-540 62 96. Samling vid Dalviks kvarn, Djurås kl 9.00.

20/6 FALUN Snitslad floravandring i Stämhöjdens naturreservat, Danholn.
Snitslad bana kommer att finnas från kl 11 med start vid naturreservatets parkering. I detta lilla naturreservat finns bl.a. äkta stormhatt. Stövlar rekommenderas! Arrangör: Dalarnas Botaniska Sällskap. Kontaktperson: Johanne Maad, johanne.maad@svenskbotanik.se

HELA SVERIGE Kryssa sommarblommor

Ta med dig Växter jag mött (https://svenskbotanik.se/wp-content/uploads/2020/05/Vaxter-jag-mott.pdf ) ut på din vandring. Se hur många av våra 111 vanliga växter du kan hitta. Försommarblommorna är sorterade efter färg.

HELA SVERIGE Digital quiz Växter jag mött: https://dvbd.se/archives/1679 Kan du namnet på våra 50 vanligaste växter?

HELA SVERIGE Digital quiz Växter jag mött, vetenskapliga namn: https://dvbd.se/archives/1681