Biologiska Mångfaldens Dag och Vecka

Målet med Biologiska mångfaldens dag är att det ska bli en naturens högtidsdag där den naturliga mångfalden hyllas, samtidigt som hoten tas på allvar och lyfts upp i debatten.

– Vår dröm är att folk ska gå man ur huse för att vara med på aktiviteter kring den 22 maj varje år och att det i samband med Biologiska mångfaldens dag diskuteras vikten av att gynna en artrik natur på högsta politiska nivå. Vi vill se barnfamiljer leta fjärilar och politiker leta angreppsvinklar för att rädda dem!

Läs mer på www.biomfdag.se

18/5 VÄSTERBERGSLAGEN Föreläsning om biologisk mångfald med Annevi Sjöberg. Grangärde sockenstuga kl 9. Rundvandring i naturmiljöer, slut 12.30. Samarr med Grangärdebygdens Intresseförening, GBI. https://www.ludvika.se/byggabomiljo/miljoochklimat.4.36ed731e127e26ace108000524.html

18/5 ORSA Naturvård på Grafskänget Skattungbyn. Samling kl 9. Vi hjälps åt att städa och röja. Kontakt: Roland Öjeskog 070 2455375

19/5 FALUN Natursnokarna. Ta Naturfalken – ”simborgarmärke” för arter. Rottneby Naturreservat, kl 10-12. Eva Bååth Holmqvist 070-355 11 98.

19/5 FALUN Bjursås Fagning Sågsbo kl 10. Vi vårstädar slåtterängarna och tillverkar nya hässjor. Det finns några räfsor att låna, men ta gärna med egen om du har. Vi bjuder på fika! Om vädret tillåter spanar vi efter humlor. Kontakt: Mattias Ahlstedt 073 0395461

19/5 GAGNEF Mojesjön runt kl 6 Moje bystuga Vandring ca 4 km. Markerna öster om sjön utnyttjades förr för slåtter, men är numera nästan igenväxta. Grova skor eller stövlar är lämpligt. Kp: Ragnar Nyberg 070 5406296.

19/5 MALUNG-SÄLEN Fågelutflykt till Tisjön. Bertil Helmersson 070-320 70 61
22/5 FALUN BioBlitz Dalarna besöker centrala Falun. Carl von Linné kommer på besök. Vi kommer att stå vid Geislerska parken kl 10-18, bygga bihotell kl 16 och avsluta dagen genom att delta i “Tyst minut för artdöden
22/5 FALUN Utflykt till Isalanäset Faluns nyaste kommunala naturreservat. Samling kl 18.30 på Postenparkeringen för samåkning. Vi gör en rundvandring i reservatet under ledning av Richard Holmqvist och Urban Gunnarsson. Ta med fika! Kontakt: Eva Bååth-Holmqvist 070 3551198. https://www.facebook.com/events/777735219263560/
22/5 MORA Biologiska Mångfaldens Dag Alderängarna. Per Ax guidar politiker och allmänhet. Mat i det gröna. Prova att ta Naturfalken – ”simborgarmärke” i artkunskap. Samling kl 17 vid P Alderängarna längs rv 70 mot Älvdalen. Anmäl via http://bit.do/eFtuQ Senast 17 maj (Lisen 070 6754432, Lillian 070 2739155)
22/5 VÄSTERBERGSLAGEN Biologiska mångfaldens dag Vi gräver lupiner längs cykelvägar i Ludvika och informerar om dikesvård kl 12-18. Närmare information Monika Utter 070 5813460.
22/5 BORLÄNGE Tunabygdens Fågelklubb och Naturskyddsföreningen visar Lusmyren, S. Backa. Området ska äntligen bli naturreservat! Fågelexkursion på morgonen 7:30-9:00 och naturguidning kl. 18:00-20:00.
23/5 HEDEMORA Inspirationsresa Hovranområdets ängs- och betesmarker. Kl 9-15 https://www.nedredalalven.se/index.php/sv/biosphere/river-landscape/inspirationsresa-till-hovranomradets-aengs-och-betesmarker-hedemora-23-maj Anmälan senast 20 maj till elias@nedredalalven.se, 0291-21315
23/5 SILJANSNÄS Forskarföreläsning om järv med Jens Persson, SLU, på Naturum kl 18. I samarbete med Folkuniversitetet. https://www.facebook.com/events/1203959099767579/
24/5 MORA Klimatmanifestation #FridaysFor Future. Större europeisk satsning inför EU-valet 26 maj. Idag fokuserar vi på vad klimatförändringarna gör mot den biologiska mångfalden. Gågatan i Mora kl 16-18. https://www.facebook.com/events/354193925449217/
25/5 ORSA Sådag på allmogeåkern Brantudden vid småbåtshamnen. Samling kl 9. Kontakt: Roland Öjeskog 070 2455375.

25-26/5 FALUN Bioblitz Backa våtmark. Info på https://bioblitzdalarna. wordpress.com/