Hållbar konsumtion år 2045

Den 3 december bjöd länsstyrelsen in till ett målbildsseminarium om hållbar konsumtion. Lillian Lundin Stöt, verksamhetsutvecklare på Naturskyddsföreningens kansli Gävle-Dala, var en av föredragshållarna.

Hon utgick från KTH:s rapport om hur vi kan leva för att hålla oss under 1,5 grads uppvärmning. Alla 4 scenarier förutsätter att vi slutar flyga och äter vego. Det handlar t ex om cirkulär ekonomi där avfall inte existerar, självförsörjning, automatisering med 10 timmars arbetsvecka och ägodelning. Läs mer på http://www.bortombnptillvaxt.se/
ICA har också spännande tankar i sin framtidsrapport: https://www.icagruppen.se/arkiv/pressmeddelandearkiv/2018/ny-framtidsrapport-mikrohandel-och-upplevelser-formar-framtidens-konsumtion/

Hela Powerpoint-presentationen: Framtidens konsumtion

Tre ungdomar från Miljötinget talade och rörde deltagarna till tårar. De ska bland annat släppa en film på sociala medier #innandetärförsent.

På eftermiddagen fick vi tillsammans spåna fram tankar och idéer om hållbar konsumtion år 2045 som ett inspel till Dalarnas reviderade klimat- och energistrategi samt miljömålsarbetet.