Klimatmanifestationer i Falun, hela Sverige samt i Världen

Nu händer det saker på Klimatfronten! Fredagen 30/11 samlades människor och föreningar på väldigt många håll i landet för att uppmärksamma att vi behöver hjälpas åt att styra utvecklingen i rätt riktning. Bland annat i Falun, Mora och Orsa.

Före valet hände något ovanligt. Greta Thunberg 15 år, dotter till hovsångerskan Malena Ernman, satte sig utanför Riksdagshuset i en skolstrejk. Hon har berättat att hon sitter där på fredagar tills Sverige har visat att vi håller vår del av klimatavtalet!

Detta har sedan uppmärksammats och hyllats på allt fler håll i världen. Bl a har Kaliforniens f d guvernör Arnold Schwarzenegger bjudit Greta till ett miljömöte! Greta reste sen till FN:s Klimatkonferens i Polen i elbil. Där har hon fått ett möte med FN:s generalsekreterare!!!

I Sverige har hennes initiativ fått stöd inte bara av skolbarn. I nästan alla län samlas människor nu utanför kommunhusen för manifestationer av något slag. Fler kommer hela tiden.

I Falu kommun var ett stort antal organisationer medarrangörer till arrangemanget. Drygt 200 personer, varav rätt många ungdomar, samlades trots kyla 30/11. I programmet fanns ett antal ivriga talare.

Andreas Magnusson 14 år hade själv skrivit sitt tal. Han sa bl a:

”Det är dags för oss unga att ta stegen och visa politikerna, storföretagen och alla de andra vuxna att klimatet måste få högsta prioritet. För om inte världen agerar kommer vår värld som vi känner den ge upp! FN har gett oss ungefär 10år innan det förmodligen blir en dominoeffekt av alltihop. Om vi inte agerat då finns det inget hopp, då är världen förmodligen dödsdömd.

Greta Thunberg är min idol! Visst kan vi påverka, vi behöver bara vara många! I Australien tex har 10 000 ungdomar strejkat. De här barnen gör det för att de måste, de måste visa att de vill att deras politiker tar tag i saken och börjar förändra!

Jag var med och startade upp strejken i Falun. Vi möttes via sociala medier och bestämde att vi skulle strejka tillsammans fredag den 21 september i år. Inte för att jag gillade att skippa skolan. Jag gjorde det för att må bättre, för att veta att jag inte stod still och tittade på. Jag gjorde något för att uppmärksamma människor om det ofantligt stora hot vi står inför.

Skriv medborgarförslag till kommunen, skippa så mycket plastprodukter du kan, undvik palmolja, ät mer vegetariskt osv. Som Greta sa: – Det ni gör nu kan vi barn inte ändra på när vi blir äldre!”

Vendela Tedestam höll ett annat tal som privatperson. Hon sa bl a:

”En människa som har gjort det jag ser är möjligt … Men jag vill göra mer.. Så därför står jag här. Vi säger det är dags nu för att de som är folkvalda gör allt de kan för att förhindra en katastrof. NU. Så till beslutsfattarna vill vi bara säga en sak det är er tur nu: AGERA. Tiden är passerad för debatter, diskussioner och förhandlingar.

Det måste vara lätt att göra rätt. Och allvarligt talat, brottsligt för företag och nationer att göra fel.

Vi behöver lagar, förbud, sanktioner, koldioxidskatter… sådant som jag ensam inte kan påverka…  jag vet att 70% av koldioxidutsläppen står 100 företag för i världen.

Och till dig som funderar eller oroar dig. Prata med andra, stötta varandra. Gå med i en grupp. Peppa varandra. Det känns tungt ibland men ge inte upp!  Vi som individer kan göra SÅ mycket, och den HÄR makten är kanske störst av alla. Att VÅGA vara lite obekväma.

#takeyourseat #cop24 #fridaysforfuture”

Sanna.landgren@naturskyddsforeningen.se

SVT Gävle-Dala intervjuar initiativtagaren Gustaf i Mora.
Foto: Mesud Djangoi.