Stora lupinbekämpardagen 6 juni

VÄRNA BIOLOGISK MÅNGFALD – BEKÄMPA LUPINER!
Har ni också sett den färgsprakande lupinen breda ut sig i vägrenarna, mil efter mil? Visst är den vacker, men dess expansion är ett hot mot prästkrage, ängsviol, smultron, blåklocka och tjärblomster.

Varför? Jo, lupinen är en invasiv art från Nordamerika. Den har spritt sig rasande snabbt i Sverige och tar därmed växtplats från flera av våra mest älskade arter. Dessutom binder den kväve, vilket gör marken mer näringsrik. Då trivs inte flertalet blommor. Eftersom många blomsterarter försvinner, får också insekter det svårare att klara sig. När det bara finns en blommande art blir säsongen för pollinatörer betydligt kortare, och de får svårare att livnära sig.

Lupiner gör alltså stor skada och den har redan fått ett starkt fäste i Sverige. Men tillsammans kan vi bekämpa den! Den 6:e juni, på Sveriges nationaldag, ger vi oss ut i hela landet för att bekämpa lupinerna!

VAD KAN JAG GÖRA?
Nivå 0 – MINIMUM. Bidra inte till spridningen av lupiner. Så inte lupiner i din trädgård eller någon annanstans.

Nivå 1. Plocka lupiner. Gör en vacker bukett men släng dem sedan på rätt sätt, d.v.s. skicka dem till brännbart avfall, för att de inte ska bidra till ytterligare spridning.

Nivå 2. Plocka fram lien och slå lupiner. Skicka sedan resterna till brännbart avfall.

Nivå 3. Gräv upp lupiner. Samla ihop rötterna och låt dem antingen torka i solen eller skicka dem till brännbart, eftersom lupiner kan föröka sig via rotbitar.

Nivå 4 – HARDCORE. Slå med lie flera gånger i sommar, och nästa…

Det här kan du göra på alla nivåer: bjud in vänner till detta evenemang och uppmuntra dina kompisar att också bekämpa lupiner!

Du tar självklart eget ansvar för vad, var och hur du gör för att få bort lupiner. Du får inte göra det hos en annan markägare. Ta också hänsyn till det eldningsförbud som råder i landet.

MER INFORMATION:

Från Länsstyrelsen i Dalarna – www.lansstyrelsen.se/dalarna/invasivaarter

ARRANGÖR:
Fältbiologerna

KONTAKT:
lupingruppen.faltbiologerna@gmail.com

Facebook-event:

One thought on “Stora lupinbekämpardagen 6 juni

1. Varför bekämpa blomsterbutiker i juni? De är bra för humlor och andra pollinerade. Bättre med bekämpning i juli/augusti.