Fem tips för att sporta giftfritt

I dina vinterkläder, skor och skidvalla kan det finnas miljögifter. Högfluorerade ämnen, PFAS, används ofta för sina vatten- och smutsavvisande egenskaper. PFAS kan vara cancerframkallande och reproduktionsstörande. Och när ämnena hamnar i naturen bryts de ner extremt långsamt, eller inte alls. De goda nyheterna är att det finns bra alternativ.

Så här undviker du miljögifter i pulkabacken och skidspåret:

1. Välj PFAS-fritt när du köper kläder och skor
    Friluftsindustrin använder PFAS för dess vatten- och smutsavvisande egenskaper. Flera friluftsmärken har dock slutat använda högfluorerade ämnen i sina produkter, men långt ifrån alla. Fråga i butiken eller direkt hos tillverkaren om du vill veta om plagget är fritt från PFAS.
  2. Använd impregnering utan PFAS
    PFAS är också vanligt i impregneringsmedel som används till kläder och skor. Välj en miljömärkt impregnering om du behöver impregnera din friluftsutrustning.
  3. Välj PFAS-fri skidvalla
    PFAS används ofta i skidvalla, vilket är dåligt både för den som vallar skidorna och för naturen. EU planerar att förbjuda några av de vallor som anses giftigast, men många andra kvarstår. Köp endast PFAS-fri (fluorfri) valla och fråga i butiken om du är osäker. Snart kommer det även att finnas Svanen-märkning för valla som garanterar att den är PFAS-fri.
  4. Undvik kläder som sägs vara luktfria eller antibakteriella
    Antibakteriella ämnen (biocider) används för att förhindra bakterietillväxt och motverka svettlukt i kläder. De är inte bara bakteriedödande utan kan också skada vattenlevande organismer och bidra till antibiotikaresistens.
  5. Använd din utrustning så länge som möjligt och handla gärna begagnat
    Det är under produktionen som mest miljögifter släpps ut, så ju längre du kan använda dina friluftskläder, desto bättre. Att laga, återanvända och köpa begagnat är bra för både planeten och plånboken.

Om du vill veta vad produkterna innehåller kan du fråga i butiken eller vända dig direkt till tillverkaren. Högfluorerade ämnen, PFAS, kan också gå under andra benämningar som PFC och fluorkarboner. När det gäller valla pratar man ofta om fluor. Fluor bundet med kol ger svårnedbrytbara egenskaper (inte att förväxla med fluor som finns i exempelvis tandkräm).

Vill du också ha en giftfri vardag? Bli medlem!

Vi slåss mot miljögifterna omkring oss. Hjälp till för 24 kr /mån

Bli medlem nu