Några ord från nya länsordföranden

Jag är ny ordförande i Dalarna och heter Mattias Ahlstedt. Speciellt välkommen är du som är ny medlem. Och du ska veta att du inte är ensam. Naturskyddsföreningen i Dalarna har växt med 1 422 personer till 7 867 medlemmar. Fantastiskt!

Men jag kan inte låta bli att undra vad just ni nya medlemmar är intresserade av. Vad skulle du vilja att vi gör? Vad vill just du stödja? Vi har ju några nätverk som man kan vara med i. Vill du inte vara med i en styrelse så kan du nätverka, eller hjälpa till vid en enskild aktivitet/programpunkt. Det finns jättemycket, kolla i Kalendariet. Följ med på nåt!

För mig har vi tre stora utmaningar framöver: Biologisk mångfald, kemikalier och växthuseffekten. I de tre rubrikerna ryms mycket, även konsumtionsfrågor, energi och transporter, barn och ungdomar, rovdjur m.m. Det är viktiga ämnen. Tre arbetssätt för att nå framgång i dessa frågor är att jobba med:

1. Naturkänsla! Var ute i naturen och ta med andra.
2. Grön konsumentmakt! Välj ekologiskt, köp miljömärkt el m.m.
3. Politisk påverkan! Prata med politiker och skriv insändare och medborgarförslag.

Det finns de som har klimatångest. En klok man från Norrbotten sa då: ”Rådighet!” Tänk på vad just du har för rådighet att ta itu med problemen. Om du gör det du råder över och själv kan påverka så kommer du att känna dig bättre till mods. Ta inte hela jordens problem på dina axlar, det går inte. Gör det du har rådighet över! Det råder jag dig. Lycka till! Och ha en riktigt skön sommar!

Mattias

Mattias Ahlstedt,