Krönika om griskött och påskägg

När jag skriver detta – är det vårkänsla i luften. Snön har smält bort från åkern framför huset och talgoxar och nötväckor sjunger. Men jag kan inte riktigt känna glädje över detta – risken för bakslag är stor, och detta kan drabba både växter och fåglar.

Det har skrivits mycket om hur svårt våra svenska grisbönder har det ekonomiskt, och att det finns risk att fler lägger ner. I butikerna finns en mängd billigt griskött, som också ofta används som lockvara. Det är ofta importerat från andra länder som inte har samma stränga djurskyddslagar som Sverige. Vill vi att djur ska ha det bra – och att vi ska ha en levande landsbygd med brukade jordar och öppna landskap – så måste vi betala för den bättre djurhållning som svenska bönder är ålagda. Vi står i ett vägskäl, där mer och mer av vår mat importeras och vi har mindre insyn i produktionen – är det så vi vill ha det?

Nej – jag tror inte det – men i butiken måste vi hela tiden vakta oss själva från att falla i dessa fällor med extraerbjudanden. Tyvärr är det ju mycket sällan extrapris på varor av hög kvalité.

Nu närmar sig påsken, då vi svenskar äter massor med ägg (och godis). Men även hönorna som förser oss med ägg är värda ett bra liv. De ägg som kommer från begreppet ”frigående höns” eller ”sprättägg” är kanske inte så frigående som man kan tro – de slipper att sitta i bur, men har det trångt på golvet och har inte tillgång till utomhusvistelse som det är lätt att tro. De ägg som garanterar hönorna större rörelsefrihet och möjlighet till utomhusvistelse är de KRAV-märkta äggen.

Om man jämför priset för ägg och godis i förhållande till näringsvärde, så vinner äggen stort. Godiset (socker med tillsatser) kostar kanske 49 kr/kg! Kravmärkta ägg kostar ca 40 kr/kg!

Vad vill Du betala för?

GLAD PÅSK