Givande diskussioner och rolig prisutdelning på länsstämman

Stämningen var hög när länets förtroendevalda i söndags strålade samman i Sjövik folkhögskola för att diskutera länsförbundets föregående och kommande verksamhetsår. Mattias Ahlstedt fick fortsatt förtroende som länsförbundets ordförande och årsmötet förlöpte väl. Efter mötets avslut blev det dags för prisutdelning och årets miljöpris Lyckosparken gick till naturskolepedagogen Gittan Matsson från Falun och fäbodbrukaren Yvonne Smedberg från Mora. Gittan Matsson skulle passande nog hålla i utomhusaktiviteter för deltagarna efter lunchen och blev glatt överraskad över utmärkelsen.

– Det värmde att känna en sådan uppskattning säger Gittan, som för övrigt höll i lyckade utomhuspedagogiska övningar med temat kris efter årsmötet där deltagarna fick prova på att göra eld (med tampong) för att poppa popcorn, kasta lasso och i en stafett hinka vatten i en soptunna för att reflektera över vår vattenförbrukning.

Att regeringen fick föreningens Miljösvikarpris Kängan för sin miljö- och klimatfientliga politik gav dagen en extra udd och styrka.

– När vi står inför en klimatkris och en möjlig sjätte massutrotning är det ansvarslöst och förödande att lägga ner Miljödepartementet och göra sådana omfattande nedskärningar i miljö- och naturvårdsbudgeten då måste föreningen markera vad den anser om detta säger Mattias Ahlstedt.

Nyfiken på motiveringarna till priserna? Klicka på länkarna nedan.

Miljöpris 2023 Gittan Matsson

Miljöpris 2023 Yvonne Smedberg