Viva vatten – träff

– Drygt 70% av Dalarnas 1700 sjöar och vattendrag, som ingår i vattenförvaltningsarbetet, klarar inte kvalitetskraven! Till största delen beror det på fysiska hinder orsakade av vattenkraft, flottning m m, berättade Ann-Louise Haglund från länsstyrelsen.

I Dalarna finns ca 800 dammar, 370 mil flottleder och både stor- och småskalig vattenkraft. Andra vattenproblem i länet är försurning och miljögifter.

Hon berättade också att länsstyrelsen jobbar med t ex Projekt Hållbar vattenkraft i Dalarna (avvägning naturvärden-energinytta), kalkning och systemtillsyn för att minska användningen av miljögifter.

Mia Svedäng från Naturskyddsföreningens rikskansli berättade om föreningens vattenarbete och projektet Viva Vatten med konkreta tips på åtgärder man kan göra själv.

– Det kan vara att anlägga en groddamm, skörda vass, bli artletare, bekämpa invasiva arter, hävda strandskyddet eller starta ett vattenråd till exempel. Läs mer på https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/hav/viva-vatten-friskare-vattendrag

– Vi går en spännande tid till mötes nu när gamla vattendomar ska omprövas och fler fiskvägar byggas, sa Mattias Ahlstedt, ordförande i Naturskyddsföreningen Dalarna. Det bubblar inom vattenområdet. Många vill göra något.

Sedan följde en diskussion. Bland annat föreslogs att starta fler vattenråd/grupper, samarbeta med fiskevårdsföreningar, ta hjälp av jurister, söka pengar för återställning och lokal vattenvård m.m. Deltagarna delade med sig tips om handledningar, böcker, tidskrifter och föreläsningar.

Borlänge har startat en vattengrupp, kontakt henrik.deiwall@gmail.com, 070-660 49 10.

Minnesanteckningar med bilder Viva Vatten 21 jan 2018