Studieresa till ReTuna återbruksgalleria

Otroligt inspirerande studiebesök med fokus på återbruk och ”up-cycling”. Den engagerade centrumledaren Simon guidade oss genom den fantastiska verksamheten.

– Kör bara! Alla kommuner borde ha en återbruksgalleria. Samarbeta med alla delar i kommunen och anpassa efter kommunens storlek, var Simons uppmaning.

Hjärtat i verksamheten är ”Returen” där funktionsvarierade får chansen till meningsfull sysselsättning. Varje morgon får butikerna i gallerian komma och välja ut varor att sälja – i sin kategori. Här finns Magnus på Libergs böcker som går igenom alla böcker, säljer vissa i gallerian för 10 kr och mer värdefulla på Bokbörsen. De duktiga killarna på ReComputer väljer ut elektronik som går att sälja direkt eller efter reparation. Det finns också butiker för hem & inredning, antikt, sport & fritid, kläder, barnprylar och mat med kort datum. Både Stadsmissionen och IKEA säljer begagnat här. Inlämnade kartonger sorteras under dagen till resp. butikers lastkajer.

Den världskända återbruksgallerian inryms i ett gammalt lager för DHL alldeles intill återvinningscentralen. Den startades av Eskilstuna Energi & miljö 2015 och redan fyra år senare gick den +/- noll. De går runt via hyror till affärerna på ca 6 miljoner/år. Butikerna i gallerian sålde för ca 23 miljoner 2023. De får även sälja digitalt med budgivning från 50 kr. Hämtning sker dock på plats med baktanken att kunderna ska handla från andra butiker på plats.

CirkuLäran är en annan del av verksamheten, inspirerad av Falu kommun faktiskt. Här var det ett mysigt rum med återbruksmaterial som riktigt andades kreativitet. Hit kommer förskolepedagoger från 73 förskolor som har hand om 10 000 förskolebarn för inspiration. Tanken är att även grundskola, gymnasier och UF-företag som måste tänka hållbarhet ska kunna komma hit, tänka fritt och skapa.
– Bland annat syddes det gympapåsar av gamla paraplyer här nyligen, berättade Eva. Vi använder inte malsäkrat material då det kan innehålla DDT och inte heller kladdig plast eller flamsäkrat material då vi vill att det ska vara så giftfritt som möjligt.

Bakom alltihop finns ett jättestort lager. IKEA samarbetar med Samhall för sortering. De sätter nya streckkoder på inkomna varor och kan se statistik. På två år har samma möbler sålts fyra gånger – det är verkligen cirkulär ekonomi! Fritidsbanken, som är ett bibliotek för sport- och fritidsutrustning, hämtar också här.

– Det är viktigt att ha ruljans på sakerna snabbt, för det kommer in så sjukt mycket saker, sa Simon. Vi lever verkligen i ett ”slit- och släng-samhälle”. Jag tycker det är särskilt värdefullt att visa ungdomar detta så de får sig en tankeställare när de ska flytta hemifrån. Hör med en släkting, fixa till eller köp second hand innan du börjar snegla på nyproduktion.

En viktig kugge är kommunens distributionscentral (som även finns i Borlänge). Allt material, även mat, till kommunen omlastas här. De levererar ut till förskolor/skolor när det är som säkrast, d v s inte när de flesta föräldrar lämnar och hämtar. Ingen hade koll på kommunens hjälpmedel tidigare, men nu finns en överblick. Här finns också en avdelning för kommunens alla möbler, vilket har sparat massor av pengar (Region Dalarna har något liknande).

– Vi närmar oss 1000 ton textilier/år som samlas in bara i Eskilstuna. 1/3 av alla kläder som produceras i världen kasseras innan de nått butik p g a fuktskador m.m. EU har iallafall förbjudit klädkedjor att bränna(!) överblivna kläder efter kampanjer. Vi använder ett plagg i snitt 5 gånger innan de kasseras!

Andra delar på ReTuna är konferensen, kafé Loftet och Eskilstuna folkhögskola som delar lokal med ”maker space”. Tillsammans lär de sig mer om återbruk och re-design i såväl hård som mjuk slöjd.

Tack för ett mycket inspirerande studiebesök! Vackert och smart på så många sätt 🙂

/Lillian

PS. Känner du att du vill engagera dig i återbruk så ordnar flera kretsar/lokalföreningar t ex Klädbytardagar 27 april, Prylbytardagar och Miljövänliga Veckan (MVV) v. 40. Årets tema för MVV är klädkonsumtion och kampanjens namn ”Max 5”. Läs mer på https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fornya-garderoben-miljovanligt-pa-kladbytardagen/