Boktips: En skog av kunskap

Dalarnas Fornminnes- och hembygdsförbunds årsbok ”En skog av kunskap” (årgång 93) har getts ut i samarbete med Dalarnas museum. Det är en vacker och påkostad bok om 232 sidor som beskriver Dalaskogen ur många olika perspektiv. Ett drygt 20-tal författare medverkar bl a några medlemmar i föreningen samt forskare eller f d forskare, med naturvårdsfrågor som specialitet, knutna till Sveriges Lantbruksuniversitet.

I boken finns artiklar som beskriver Dalaskogen som biotop, dess tidiga utnyttjande, hur den inspirerar och har inspirerat konstnärer och hantverkare, vad den betyder eller har betytt för rekreation, friluftsliv, folkhälsa och turism. Boken innehåller även diskussioner om skogen som ”spänningsfält” och dess framtida användning. Sammantaget ger den en mångfacetterad bild hur skogen har använts och hur den kan upplevas.

Bland det som kan vara mest intressant i ett naturvårssammanhang kan nämnas att i boken presenteras data från riksskogstaxeringen för hur Dalaskogen har förändrats i ett 100-årigt perspektiv. Vidare finns en längre artikel om skogsbrändernas betydelse för skogens ekologi och biologiska mångfald samt om nutida naturvårdsbränningar. En annan artikel behandlar Dalarnas första naturminnen och ytterligare en beskriver hur sentida DNA-analyser kastat nytt ljus över granens invandring och förekomst i landskapet.

Boken kan beställas på nedanstående länk, eller lånas på biblioteket. https://dalarnasmuseum.se/produkt/en-skog-av-kunskap/

/Per Linder