Striden om Ejforsen är inte över

Apropå inslaget i SVT Dalarna: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/klart-for-kraftverksbygge-vid-ejforsen-satsar-23-miljoner-pa-omdiskuterad-vattenkraft vill vi förtydliga:

• Naturskyddsföreningen Dalarna har överklagat länsstyrelsens beslut 2023-12-15 om att inte inrätta ett interimistiskt naturreservat vid Ejforsen i Fuluälven (Natura 2000-område). Länsstyrelsen meddelade 2024-01-23 att man skickat överklagan vidare till Regeringen. I och med det har beslutet i länsstyrelsen inte har vunnit laga kraft.
  • Alla instanser förutom sökande/Transtrands Besparingsskog har varit emot ett kommande kraftverk. Det inkluderar kommun, länsstyrelse, Naturvårdsverket, Kammarkollegiet samt olika naturvårds- och fiskeorganisationer.
  • Energiutvinningen är försumbar. Det ger större effekt att öka produktionen i befintliga kraftverk, t ex i närliggande vattenkraftverk. Ett nytt vindkraftverk ger väldigt mycket mer energi.

Demokrati är en fråga om rättssäkerhet. I detta ingår rätten att överklaga beslut, vilket vi gjort.