Positivt att staten vill gå före med hyggesfritt skogsbruk

Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket föreslår att de statliga skogsägarna Sveaskog och Statens Fastighetsverk ska bli föregångare genom att tillämpa hyggesfria metoder.

– Det är bra eftersom just kalhyggesbruket är den enskilt största anledningen till att så många arter är rödlistade, säger Mattias Ahlstedt, ordförande Naturskyddsföreningen Dalarna. Det finns andra fördelar med hyggesfritt skogsbruk också t ex för klimatet och friluftslivet samt en större motståndskraft mot brand- och insektsangrepp.

– Ett litet MEN med detta är att i värsta fall kan hyggesfritt bli ett alibi för att gå in i skogar som egentligen skulle sparas i naturvårdssyfte. Så får det inte bli. Först och främst måste skogar med höga naturvärden sparas.

– Förslaget till definition av Naturnära skogsbruk är bra att utgå ifrån. Den frågan jag ställer mig är dock vad som menas med Anpassat trakthyggesbruk. Men i stort är jag positiv till förslaget från Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket, det är ett steg i rätt riktning, avslutar Mattias.