Länsstyrelsen föregriper beslut om miniminivåer för varg?

​​​​​​​​Naturskyddsföreningen Dalarna ser med förvåning att Länsstyrelsen Dalarna går ut till media om förändringar av miniminivåer på varg i Dalarnas län. Detta trots att beslutet ska fattas först 1 mars 2024. Ja, detta innan frågan ens har hunnit börja diskuteras i Dalarnas Viltförvaltningsdelegation (VFD). Det är den instans i Dalarna som ska besluta om miniminivåer för varg (enligt 4 § första stycket förordningen (2009:1263)

Vi tänker oss att Dalarnas miniminivå ska vara lägre, sa Caroline Dickson, chef för Länsstyrelsens Dalarnas viltenhet till SVT den 29 november. Dalarnas ansvar ska minska för populationen i Sverige.

– Det är ett märkligt uttalande, tycker Mattias Ahlstedt, länsordförande. Det är att gå händelserna i förväg och förekomma viltförvaltningsdelegationens arbete. Länsstyrelsen uttalande kan påverka ledamöterna i en viss riktning och det tycker vi inte om.

Caroline Dickson menar att i och med att allt fler vargar drar sig söderut i Sverige ska det bli möjligt att ha färre vargar i Dalarna. Vi omfördelar med olika förvaltningsåtgärder, framförallt med licensjakt, sa hon. Ja, hon nämnde till och med en siffra, att 80 fler vargar skulle kunna komma att skjutas i Dalarna.

– Att gå ut och uttala sig om en fråga utan att den ens har fått möjlighet att diskuteras i den demokratiska instans länsstyrelserna har till sitt förfogande, ser Naturskyddsföreningen Dalarna som mycket anmärkningsvärt. Vi hoppas att det är en tankemiss hos Länsstyrelsen och inte en tendens över hur viltförvaltningen i framtiden ska bedrivas, säger Bisse Falk, en av naturvårdens representanter i viltförvaltningsdelegationen.

Sveriges Lantbruksuniversitets senaste attitydundersökning visar att endast 20% av de som bor i Dalarna tycker att vargpopulationen ska minskas.
– Vi vill ha en större vargpopulation i Sverige och Dalarna, avslutar Mattias.