Att välja eko ger ekoeffekt

Om alla i Dalarna väljer ekologisk hårdost så slipper vi 1 785 000 liter bekämpningsmedel och 3 513 000 kg konstgödsel! Om alla barnfamiljer i Sverige byter ut sin spagetti och köttfärssås till ekologisk en enda gång så stoppas 1 miljon liter bekämpningsmedel.

Naturskyddsföreningens nya kalkylator ”Ekoeffekten” visar tydligt att ekologiskt verkligen gör skillnad. Med kalkylatorn kan du enkelt räkna ut hur mycket naturfrämmande bekämpningsmedel och konstgödsel som undviks när du, din stad eller hela Sverige väljer ekologiska alternativ.

Visste du att försäljningen av kemiska bekämpningsmedel ökar i Sverige för tredje året i rad? I dag besprutas åkrarna dubbelt så ofta som på 90-talet, enligt nya siffror från Kemikalieinspektionen. Utvecklingen går åt helt fel håll, men tillsammans kan vi vända trenden.

Välj ekologiskt så bidrar du till att rädda naturen och öka artrikedomen av bin, fjärilar och insekter. Att bara byta ut en enda vara är en positiv insats för naturen och klimatet. Det fixar du!

Lillian Lundin, Naturskyddsföreningen Dalarna

Räkna ut din ekoeffekt – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)