Skyddsvärda skogar i Orsa avverkningsanmälda

Orsa besparingsskog har vid Eberget och Gällsjöberget i nordvästra Orsa avverkningsanmält skyddsvärd skog. Eberget är kommunens största ännu oskyddade och sammanhängande naturskogsområde och Gällsjörberget det tredje största. Båda områdena finns beskrivna i rapporten ”De sista skyddsvärda naturskogarna i Orsa”:  Ny rapport om Orsas sista skyddsvärda skogar ute nu – Läs och njut! – Orsakretsen (naturskyddsforeningen.se)

Orsa besparingsskog har fått denna rapport. Ändå avverkningsanmäler de skog inom vårt avgränsade område. Vid några ”stickprovsbesök” hittades många naturvårdsarter. De flesta är rödlistade, signalarter eller med signalartsvärde. Flera av arterna finns på flera platser eller rikligt spridda i området. Vi begär att dessa skogar skyddas.

Naturligtvis måste ansvariga markägare och myndigheter alltid inventera och kartlägga naturvärdena på artnivå innan avverkningsanmälningar/planeringar. Det sker uppenbarligen inte idag, varken när det gäller Orsa besparingskog eller Länsstyrelsen Dalarna och Skogsstyrelsen. Vi ideella ska inte behöva göra det självklara jobbet gratis på vår fritid. Det ansvaret vilar på markägarna och myndigheterna!