Skogsdagarna 16-24 september – detta händer i Dalarna!

Naturkänsla! Höstfärger, svamp, skogsbad, skogsparkour, lugn, myller.… Vad vill du fylla dina skogsdagar med? Att vara i skogen är ett fantastiskt sätt att umgås och samtidigt lära sig om naturen. Skogen är till för alla! Därför lanserar Naturskyddsföreningen skogsdagarna; med syfte att få fler att upptäcka och uppskatta skogen.
Flera kretsar/lokalföreningar ordnar aktiviteter under veckan: svamputflykter, kurs om lavar, lär känna en skog, skräpplockning, småkrypsjakt, filmvisning, besök i naturreservat m.m.

Läs mer på Skogsdagarna 16–24 september 2023 – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se) med bl a digital tipspromenad och Uppdrag skog.

Skogsdagarna Dalarna

14/9 VANSBRO Skogsdag Norr Skålö, kommunens senaste naturreservat. Ledare Bengt Ehnström 0281-301 48

16-17/9 FALUN Lavkurs med Nicklas Gustavsson från Hofors. Både teori (lör f.m.) och praktik i skogarna kring Svartnäs (lör e.m. och sön). Samling vid Folkets Hus i Svartnäs kl 9. Fulltecknad! Info: gehnmail@gmail.com

16/9 BORLÄNGE Svamputflykt till Bergebo i samverkan med Mykologiska föreningen. Samling vid parkeringen till Bergebo skidstadion kl. 10. Ledare: Anders Janols, 070-651 92 13

16/9 BORLÄNGE Skräpplockning på Håll Sverige Rent-dagen. borje@wingbeats.se

17/9 FALUN Natursnokarna, Tema: Smådjur. Vi letar efter de riktigt små djuren. De som vi nästan aldrig ser. Ta med eget fika, men humlan bjuder som vanligt på blåbärskaka! Ta med egen dryck. Vi träffas kl 10 ovanför P till Rottneby naturreservat och håller på till kl. 12. Välkomna! Kontakt: Eva Bååth-Holmqvist, 070-681 19 49

17/9 LEKSAND Svampexkursion med Stina Johansson och Emma Billbäck. Samling kl. 10 vid parkeringen vid Leksands Knäckebröd. Vi räknar med att vara ute till kl. 13 så ta med fika. Anmälan till leksand@naturskyddsföreningen.se eller via formulär i kalendariet på kretsens hemsida. Malin Liss 073-997 97 11

RÄTTVIK Svampexkursion tillsammans med Skogsriskan under ledning av Emma Billbäck. Information om dag, klockslag och samlingspunkt kommer i annons. Kontaktperson: Christer Larsen, 070-306 4619

17/9 GAGNEF Skärklacken och Hartjärn. Samling Dalviks kvarn kl. 9, Rhodos Mockfjärd 9.10, ICA Dala-Floda kl. 9.20 eller Tempo Björbo kl. 9.30. Hartjärn med sina jättetallar är kommunens äldsta naturreservat, som har utökats två gånger. Reservatet Skärklacken, mittemot fäboden Skärklacken, bildades för några år sedan. Kontaktperson: Pelle Florell, 070-328 23 83

20/9 MORA Filmvisning Sjumilaskogen av Tor L Tuorda. En kärleksförklaring till alla riktiga skogar som den gamla skogen väster om Jokkmokk och vid Tjieggelvas i Arjeplogs kommun. Här finns obrutna ekosystem sedan isen smält bort för 9000 år sedan. Här kan alla tusentals arter som är beroende av gamla skogar leva. Mora Kulturhus & Bibliotek kl. 18. Kontaktperson: Lillian Lundin 070-2739155

23/9 FALUN Svamputflykt vid Stångtjärn, ett samarr. med föreningen Skogsriskan. Samling på P närmast Stångtjärnsstugan kl. 10. Ledare: Anders Janols, 070 651 92 13

24/9 FALUN ”Lär känna en skog”. Gå en runda i Rottneby Naturreservat och se vad som växer där! Du startar ovanför P-platsen och där bjuder vi också på fika kl 11-14. Välkomna! Kontakt: Eva Bååth-Holmqvist, 070-681 19 49

24/9 MORA Skogsutflykt med fokus på svamp. Vandring i ett fint skifte vid Vasaloppsspåret nära Eldris. Samling vid Långlets bygdegård kl. 10. Ledare: Ulf Lindenbaum, 072-734 95 20

24/9 AVESTA Samordnad skogs- och svamputflykt till Trollbo naturreservat. Mer info kommer på hemsidan. OBS!  inställt p g a svinpesten.

30/9 VÄSTERBERGSLAGEN Svamputflykt i samarr. med Skogsriskan till Kalkberget vid Skisshyttan. Samling 9.30 vid Folkets Hus parkering i Ludvika resp. Smedjebacken. Guider: Anders Janols och J-O Hermansson. Kontaktperson: Monika Utter, 070-581 34 60