Lyckat och glatt på vår regionala Miljövänliga Veckan upptakt!

Bodil Dürebrandt, foto: Lillian Lundin

Det var ett härligt litet gäng som sammanstrålade för årets regionala Miljövänliga Veckan upptakt (vilken nu även går under namnet Green Action Week) i Gävle. Deltagarna studerade kampanjmaterialet tillsammans och funderade på möjliga aktiviteter på sina respektive orter. Temat för veckan är i likhet med föregående år Ekofrukost, men i år får hårdosten stå i extra fokus. Det är tyvärr så att försäljningen av ekologiska livsmedel har gått ner och Sveriges kommuners inköp av detsamma likaså. När det kommer till den ekologiska hårdosten ser det riktigt mörkt ut, vilket är särskilt problematiskt då dess miljöpåverkan är stor och om den dessutom inte är ekologisk blir det än värre. Det därtill med risk för att det sker på bekostnad av djurens välfärd. Den här negativa trenden vill Naturskyddsföreningen bryta, när konsumenten unnar sig en hårdost ska den självklart vara ekologisk.

När kampanjmaterialet visats och diskuterats bjöds deltagarna på en kombinerad ekofrukost och ekofika med hembakat bröd och plommonäppelpaj samt äpplen från trädgården. Därefter var det dags för ett inspirerande föredrag av Bodil Dürebrandt miljöstrateg, Gävle kommun. Deltagarna fick onekligen kämpa för att inte bli imponerade av Gävle kommuns gedigna miljöarbete, kommunen har exempelvis ett miljöstrategiskt program 2.0 och ingår i Viable cities (25 i Sverige) /Net Zero Cities (100 städer i Europa), vilka går i spetsen för klimatåtgärder. Gävle är även en ekokommun har utsetts som bästa ”Håll Sverige Rent”-kommun för tredje året i rad. Eftersom temat för Miljövänliga veckan är ekofrukost berättade Bodil utförligt om kommunens arbete med dessa frågor, ”Hållbar och klimatsmart mat” I detta ingår exempelvis ett mål om 60 % ekologiska livsmedel till år 2025.

Upptakten avslutades i den härliga butiken Alternativboden Lyktan, vilken visades upp av Denise Fahlander. Alternativboden Lyktan är en Fair Trade-butik med rättvisemärkt kaffe, te, choklad, hantverk m.m. som säljer ekologiska och lokalproducerade varor. Butiken har funnits på Berggrenska gården sedan 1986 och drivs av en ideell förening. Alternativboden Lyktan – Berggrenska gården

Ovan: Denise Fahlander bakom kassan på Alternativboden Lyktan och nedan: Bodil Dürebrandt visar tygkassen som marknadsför Smarta kartan.
Foto: Lillian Lundin

Gävle är med i Smarta kartan där man kan hitta företag för att dela, hyra, låna bl.a. Start – Smarta Kartan | Gävle