Rapport från Riksstämman 2023 i Västerås

Riksstämmans öppnande i Västerås konserthus.
Foto: Jenny Olsson

Det var en händelserik och intensiv långhelg som ombud och anställda bjöds på under årets länsstämma. Det är långt ifrån varje stämma som en ny riksordförande utses, men denna gång var det dags. Johanna Sandahl fick en fin avtackning och Beatrice Rindevall ett varmt mottagande. Riksvalberedningen hade arbetat intensivt, seriöst och öppet, vilket tydligt framgick. Deras engagemang märktes särskilt när de även skickade ut en uppmaning till alla förtroendevalda, att nominera fler från norra Sverige och människor med olika bakgrund. Detta för att få en så variationsrik styrelse som möjligt är, vilken också speglar samhället i stort.

Som om inte detta vore nog fick stämman denna gång även fatta beslut om en uppdaterad Framtidsstrategi för kommande år (riksföreningens verksamhetsriktlinjer) samt uppdaterade stadgar. Att ändra på de sistnämnda är inte alldeles enkelt och kräver ett godkännande från 2/3 av de röstberättigade. Det tog lite tid, men till slut lyckades även dessa röstas igenom.

För de som deltog vid en Riksstämma för första gången var det hela nog en smula omtumlande, men även de luttrade fick en utmaning då ett nytt röstningssystem, Easymeet, användes och samtliga ombud försågs med Ipads. Det uppstod onekligen en del förvirring i och med detta, men kan på sikt vara en god investering för att säkra föreningsdemokratin.

Sammanfattningsvis var länet väl representerat och ombuden deltog aktivt under hela stämman. Länets största stolthet för denna stämma var nog ändock att Astor Eriksson från Malung-Sälen fick en Silverfalk.

Silverfalkarna delades ut under lördagens festmiddag. Foto: Jenny Olsson
Nomineringstexten löd:
”Astor har under ett 40-tal år jobbat med skydd av våra älvar och vattendrag, både i Naturskyddsföreningen, men även i andra föreningar. Nu, snart 77 år, håller Astor ett högt tempo för att rädda Västerdalälven från utbyggnad. Detta genom att försöka få nej till en nygammal kraftstation i Ejforsen, Fulan (biflöde till Västerdalälven). Ett ärende som pågått sedan 1981! Nu är ett bygge nära igen, men Astor har både en plan B och plan C. Han ger inte upp och ser till att ingen annan gör det heller. Astors arbete i älvarnas tjänst gör honom till en värdig silverfalksmottagare.”