De vilda blommornas dag 18 juni

Mosippor, foto: Ingegerd Kaptens

De vilda blommornas dag (eller liknande) arrangeras på följande datum och orter:

17/6 FALUN Bioblitz vid Dikarbacken. Arr. Falu Naturskola. Vi inventerar området på växter och djur med hjälp av experter och allmänhet, alla är välkomna! Delta en liten stund eller stanna så länge du vill kl. 6-15. Ta gärna med egen kikare, kläder och skor efter väder, fika. Det finns grilleld. Kontaktperson: Anna-Karin Axellie, Falu Naturskola, 023‑86109

18/6 ORSA De vilda blommornas dag med blomstervandring. Naturandakt med Orsa Församling. Samling kl.10.30 vid kyrkan för färd till blomsterängen. Ledare: Roland Öjeskog, 070‑245 53 75

18/6 RÄTTVIK De Vilda Blommornas Dag – Rundvandring i Furudals Bruks omgivningar och vid Kalkberget väster om bruket. Guide: Gunnar Hagelin. Samling kl. 10 på Kättingvägen 6, hemma hos Katrin Lohed Söderman, 070‑514 74 80

18/6 GAGNEF De vilda blommornas dag – Samling Dalviks kvarn, Djurås kl. 9 eller vägskälet mot Säl kl. 9.15. Vi besöker de blomrika markerna i Säls fäbod öster om Mockfjärd. I fjol hittades bl.a. låsbräken. Vandringsledare: Åke Tidigs, 076‑824 73 29 och Ragnar Nyberg, 070‑540 62 96

18/6 AVESTA De vilda blommornas dag – Aktiviteter kring ängen vid Fortum. Start kl.10 vid kyrkbrons fäste Månsbobacke.

19/6 LEKSAND Blomstervandring med Åsa Rydell. Vi letar efter ängsnycklar och andra sommarblommor kring Limsjön. Samling kl. 18.00 vid parkeringen vid återvinningsstationen vid Norsbro. Se kretsens hemsida för mer information.

26/6 BORLÄNGE Blomstervandring vid Bagghyttan, Tuna Hästberg, där vi bl.a. passerar förbi Orkidévägen, en del av Naturskyddsföreningens ”Världens längsta blomsteräng”. Guide: Anders Janols, 070‑651 92 13

29/6 MORA Blomstervandring på Sollerön Vad blommar nu? Vilka orkidéer finns att se? Samling vid Sollerö kyrka kl.18. Guide: Hans Persson, 0250‑211 75