Insändare: Gör en insats – plocka lupiner!

Vi har många främmande växter som sprider sig i naturen och som är mer eller mindre invasiva. Blomsterlupinen är en av dem och den sprider sig längs våra vägkanter och på andra tidigare artrika platser.

Vi kan dock göra något åt det. Ju fler lupiner som förhindras att fröa av sig desto bättre är det. Lupinerna ställer nämligen till det för våra inhemska växter och om vi inte ser upp är det snart bara lupiner som möter vår blick när vi går utanför dörren. De är förvisso vackra, men bara under en kort tid och om de tillåts att ta över finns det sedan bara mat åt våra pollinerare en ytterst kort del av året. Det här är något som Fältbiologerna tagit fasta på och introducerade för ett antal år sedan lupinbekämpardagen, vilken sammanfaller med självaste Nationaldagen.

Bor du i Avesta, Leksand eller Rättvik, håll utkik efter Naturskyddsföreningens lokalföreningars aktiviteter. Naturskyddsföreningen Västerbergslagen var ute och gjorde en insats redan till biologiska mångfaldens dag den 22 maj, men lupinerna är många.

Att plocka en stor bukett för inomhusbruk som sedan kastas som brännbart avfall är bara det en vinst för den biologiska mångfalden. Gör en insats du med, pina lupiner!

Läs mer: https://www.artdatabanken.se/arter-och-natur/biologisk-mangfald/frammande-arter/frammande-invasiva-arter-i-sommar/blomsterlupin/