Världens längsta blomsteräng – Pilotprojekt Västerbergslagen

När engagerade kretsen i Västerbergslagen fick höra talas om Naturskyddsföreningens nya projekt ”Världens längsta blomsteräng” blev de genast eld och lågor. Att göra vägkanter till blomsterängar kändes som något självklart och roligt!

Kretsen har redan sedan några år tillbaka tagit sig an en vägsträcka där den värdefulla växtligheten riskerar att konkurreras ut av lupiner. I april anmälde kretsen sitt intresse till projektkoordinatorn Lydwin och sedan i maj har de varit en av pilotkretsarna inom projektet.

Metoder har stötts och blötts under sommaren och hösten samtidigt som Västerbergslagen och de andra pilotkretsarna har gjort ren naturvårdsnytta t.ex. genom att se till att senarelägga klippningen av de värdefulla vägkanterna.

– Flera vägkanter har tillkommit utöver den ursprungliga och många ovanliga arter har upptäckts. Vi har nu totalt 5 km blivande blomsteräng att se efter under kommande år, säger Monika Utter, eldsjäl och ordförande i Naturskyddsföreningen Västerbergslagen.

Bland annat hittades banklint, brudsporre och färgkulla vid banan i Skuthamn, liksom gott om backnejlika och längre bort skogsklocka. Dessutom nattvioler efter Gubbovägen.

Vid Tuna Hästberg hittades fältgentiana, jungfrulin och flera orkidéer som skogsnycklar. Vid Storslätten totalt 157 arter, bl.a. brudsporre, jungfru Marie nycklar, skogsnycklar, liten blåklocka och fibblor.

Metoderna ska utvärderas inom projektet och göras så användarvänliga som möjligt så att fler kan ansluta kommande år. Förhoppningsvis kommer Västerbergslagen och de andra pilotkretsarna hjälpa till att locka många engagerade att ansluta sig till detta projekt. Tillsammans skapar vi världens längsta blomsteräng!