Vi överklagar vattenkraftverk i Ejforsen – igen

Naturskyddsföreningen Dalarna och Kommittén Rädda Västerdalälven kommer att överklaga Mark- och miljödomstolens dom vid Nacka Tingsrätt angående anläggandet av ett i praktiken nytt vattenkraftverk vid Ejforsen i det lagskyddade källflödet Fuluälven i Malung-Sälens kommun.

Vi har stöd av Länsstyrelsen Dalarna då de med hänvisning till domar i Högsta Domstolen anser att “Skadorna på miljön och upplevelsevärdet i stort av området är större än nyttan och fördelarna med ansökt verksamhet. Därför kan verksamheten inte tillåtas.”

I Malung-Sälens kommuns gällande översiktsplan anförs att på grund av de starka bevarandeintressena bör inga nya exploateringsföretag tillåtas i området.

Området där Ejforsen ingår är sedan år 2002 ett, av Sverige avsatt, Natura-2000 område*.
Hur skulle EU reagera om Sverige som stat bröt mot den av Länsstyrelsen 2016 fastställda bevarandeplanen genom att tillåta en ny kraftstation som skulle producera motsvarande 3 promille av Dalälvens nuvarande vattenkraftsproduktion?

Vansbro och Falun den 13 oktober 2022

Inga Larsson, ordf Kommittén Rädda Västerdalälven
Mattias Ahlstedt, ordf Naturskyddsföreningen Dalarna

* = Natura 2000 är ett nätverk inom EU som verkar för att skydda och bevara den biologiska mångfalden. Områden vars natur är värdefull ur ett EU-perspektiv ska ingå i Natura 2000, vilket innebär att de klassas som områden med särskilda skydds- eller bevarandevärden. Dessa områden ska ha en bevarandeplan.