Fiske och utematlagning på schemat

Pedagogerna som deltog i fortbildningen ”Mer friluftsliv i skolan” fick prova på massor av utomhuspedagogiska övningar.

– De fick bland annat prova på att bygga vindskydd med något av sinnena bortkopplat, tända ljus på olika sätt och gå en promenad om allemansrätten, berättar Lillian Lundin från regionkansliet som var med på ett hörn.

I övningen ”Vem har rätt till skogen?” gick diskussionens vågor höga medan skratten ekade under de många skojiga lekarna som hjälpte till att hålla värmen uppe.
– Fiskarna i Siljan nappade inte direkt, men vi hittade flera sländor i vattnet och fick göra mäsk, sa fritidspedagog Jonas Helghe från Mora.

Att laga smarrig utemat stod också på schemat. Kul och lärorikt!

Fiske vid höstfagra Siljan. Foto: Lillian Lundin

Fortbildningen följer läroplanen och är ett samarbete mellan Naturskoleföreningen, Naturskyddsföreningen och Sportfiskarna. Sedan 2009 har föreningarna fortbildat över 7 000 pedagoger i över 120 kommuner!