Blomstervandra i Dalarna under De Vilda blommornas dag!

Ängsklocka Foto: Pixabay

De vilda blommornas dag firar 20 år 2022!

De vilda blommornas dag är Sveriges, och Nordens, mest omfattande officiella blomstervandring. De vilda blommornas dag sker en söndag i juni varje år, och tillägnas Nordens vilda flora. Syftet med De Vilda Blommornas Dag är att bjuda in människor till vandringar i blommornas värld för att tillsammans uppleva, njuta och bekanta sig med den mångfald av vilda växter som finns i vår närhet.

De vilda blommornas dag startade i Danmark i slutet av 1980-talet och 2002 anslöt sig både Sverige och Norge till evenemanget som idag är ett samnordiskt arrangemang mellan de nationella botaniska föreningarna.  Svenska Botaniska Föreningen (SBF) är huvudarrangör, men samverkar med regionala och lokala föreningar såsom Naturskyddsföreningen. I år firar dagen 20 år i Sverige!

I Dalarna anordnas De Vilda Blommornas dag på nedanstående orter:

11/6 Borlänge Blomstervandring i Naturreservatet Tures Äng, Samling vid slogboden kl.10.00. Guide: Anders Janols, 070-651 92 13

18/6 Säter Sommarkväll, samling vid Gruvplan kl.18.00. Kontaktperson: Lena Stigsdotter, 070-732 42 70

19/6 Gagnef De vilda blommornas dag, Säls fäbod. Samling vid Dalviks kvarn, Djurås kl.9.00 eller vägskälet mot Säl kl.9.15. Kontaktperson: Åke Tidigs, 076-824 73 29 och Ragnar Nyberg, 070-540 62 96

19/6 Avesta De vilda blommornas dag Start vid Dalahästen kl.10.00. Mer information kommer på kretsens hemsida.

19/6 Västerbergslagen Orkidéutflykt till Lindbastmoran norr om Grangärde Hästberg! Samling kl.10.00 vid Folkets Hus P i Ludvika. Medtag matsäck. Kontaktperson: Monika Utter, 070-581 34 60

19/6 Orsa Naturandakt och blomstervandring med Orsa Församling. Samling kl.10.30 vid kyrkan för färd till ängen. Därefter firas de vilda blommornas dag med blomstervandring. Kontaktperson: Roland Öjeskog, 070-245 53 75

19/6 Rättvik De Vilda Blommornas dag Rundvandring i kalkbrotten vid Solberga och tittar på blodnycklar och andra blommor. Guide: Gunnar Hagelin. Samling kl.10.30 vid infarten till kalkbrottet (se skylt vid väg 301). Kontaktperson: Katrin Lohed-Söderman, 070-514 74 80

19/6 Malung-Sälen Blomstervandring vid och runtomkring Gunhåbergets fäbod under ledning av Mats Nordhag! Samling vid Malungs vårdcentrals parkeringsplats kl. 10.00! Kontaktperson: Bertil Helmersson, 070-320 70 61