Äntligen klädbytardag igen – bytt blir nytt!

Lördag 26 mars är det äntligen dags för Sveriges största klädbytardag igen. Då arrangerar Naturskyddsföreningen Klädbytardagen på många platser i landet. I Gävle-Dala regionen i Bollnäs, Edsbyn, Mora och Säter. Mer info nedan och på https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/lista-alla-kladbytardagar-i-sverige-2022/

Svenskarna fortsätter att konsumera kläder på nivåer som är ohållbara för miljön. Varje person köper omkring 10 kilo nya kläder varje år. Textilindustrin använder stora mängder energi, vatten och kemikalier och textilarbetarna arbetar ofta under mycket dåliga förhållanden. Produktionen av kläder och textilier står för upp till 10 procent av de globala koldioxidutsläppen. Att förlänga klädernas livslängd innebär en stor miljövinst.

– Intresset för second hand och att byta kläder växer vilket visar att många vill vända trenden och göra skillnad. Det är roligt och klimatsmart att förnya sin garderob på en klädbytardag, säger Lillian Lundin, verksamhetsutvecklare på Naturskyddsföreningen Gävle-Dala.

– Naturskyddsföreningen uppmuntrar alla att rensa i garderoben, ta med fina plagg och accessoarer och komma till klädbytardagen. Eller varför inte starta en egen vandrande klädkasse?

Före pandemin deltog 17 000 personer i ”Sveriges största Klädbytardag” runt om i Sverige och 58 000 plagg fick en ny ägare. Det innebar en stor besparing för miljön i form av vatten, CO2 och kemikalier.

Klädbytardagar i Gävle-Dala området

Mora

Plats: Mora folkhögskola
Klädbyte: Kl. 11–14
Inlämning: 24 och 25 mars kl. 16–18 och den 26 mars
Kontakt: Berit Zetterqvist 070-646 89 67
Arrangör: Naturskyddsföreningen Mora och Mora Folkhögskola

Övrigt: Lämna in hela, rena, begagnade kläder och accessoarer. Obegränsad inlämning, men du får max 10 klädbiljetter. Fikaservering. Det som blir över tas till skolans loppis.

Säter

Plats: Folkets hus i Säter
Klädbyte: 2 april kl 11–14
Inlämning: Vardagar mellan kl. 9–15, samt tisdag den 29 mars mellan 17–19.30, onsdag 30 mars 16–18 samt lördag 2 april kl. 9–11. Passar inte någon av tiderna? Ring 0225-50158, så löser vi det.
Kontakt: Isabelle Hallgren 0220-50 158 isabelle@folksater.se
Arrangör: Naturskyddsföreningen och Folkets hus

Övrigt: Max 10 kläder för vuxna och/eller barn (barnkläder kan endast bytas mot barnkläder och övriga kan endast bytas mot vanliga biljetter. Ej underkläder eller badkläder. Plagg som ingen väljer skänks till Röda Korset och Pärlan. Fika finns.

Bollnäs

Plats: Kulturhuset Peter Stormare-salen
Klädbyte: kl 13-15
Inlämning: kl 11-12
Kontakt: Elin Drugge 0702-81 02 43 elin.drugge@borab.se
Arrangör: BORAB

Edsbyn

Plats: Södra skolan, Edsbyn
Inlämning: 10-10.50
Byte: 11-12.30
Arrangör: Naturskyddsföreningen Voxnadalen

Kontakt: Elisabeth Embretsen e.embretsen@hotmail.com

Fakta: Klädbyte ren miljövinst

3 av 5 svenskar tycker att de äger för mycket kläder. En studie från 2018 visar att 58 procent av den svenska snittkvinnans klädkammare består av plagg hon inte haft på sig det senaste året. Mer än halva garderoben skulle många kunna rensa ut och skänka till insamling, byta på en klädbytardag eller sälja.

Fulla garderober till trots köper svenskarna fortfarande varje år cirka 10 kilo nya kläder. Miljön drabbas hårt genom att det går åt mycket vatten, kemikalier och energi både vid odlingen av bomullen och när tyget tillverkas. För att producera tyg till ett par vanliga jeans går det åt ca 5 000 liter vatten.

Hela 80% av klädernas klimatpåverkan är kopplad till tillverkningsfasen. Om man fördubblar ett plaggs livslängd halveras dess miljöpåverkan. Att byta kläder med andra är ett av flera sätt att låta kläderna leva länge. Laga, ändra och skänka till insamling är andra miljösmarta tips.

Mer info på
www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen