Hitta ut med Naturkul!

Startaktivitet 17 april kl 10 i Tingshusparken i Mora resp. Moraeusparken i Orsa

Naturskyddsföreningen Dalarna och IFK Mora OK driver inom Friluftslivets År 2021 ett projekt med skyltar med natur- och kulturinformation vid orienteringskontroller; Hittaut med Naturkul!

– Skyltarna kan handla om allt ifrån olika namn på harsyra och hur björnmossa använts till myten om varför aspen darrar, berättar Lillian Lundin, Naturskyddsföreningen Dalarna. Annat man kan få veta är vad ekens ”knoppis” kallas, varför gammelskog är viktig och hur stora trollsländorna var på dinosauriernas tid.

Vi sprider gärna projektet till flera orter och orienteringsklubbar. Skyltarna är fria att skriva ut och använda.

Hittaut är en av Sveriges största friskvårdsaktiviteter. Deltagarna söker med hjälp av karta och modern teknik efter kontrollpunkter (checkpoints) med kodbokstäver att registrera. Förra året gjordes 5 miljoner registreringar av knappt 100 000 deltagare på 57 orter i landet!

– Det är ett enkelt och roligt sätt att motionera på – särskilt i pandemitider, säger Anders Claesson, IFK Mora OK. Målet är att fler ska hitta ut i sin närmiljö och upptäcka nya, intressanta platser.

Mer info:

Läs mer på hittaut.nu eller ladda ner appen Hitta ut.

Mer om Naturkul: https://dalarna.naturskyddsforeningen.se/hittaut/ Här kommer veckans fråga/uppdrag att läggas ut efterhand. Själva skyltarna

Kontaktpersoner:

Lillian Lundin, verksamhetsutvecklare, Naturskyddsföreningen Dalarna 070-273 91 55
Anders Claesson, Hittaut-samordnare, IFK Mora OK 070-661 64 98