Upprop till DD och DT: Gör en specialutgåva om klimatet!

Dagens Nyheter tog den 6 december ett nytt grepp: Att göra en specialutgåva av tidningen för att belysa klimatläget. Till sin hjälp, som ”chefredaktör”, tog de en av världens mest kända opinionsbildare inom området Greta Thunberg. Massmedia har en stor folkbildande uppgift, särskilt i kristider. Vi föreslår att tidningarna i Dalarna följer Dagens Nyheters exempel och förärar klimatläget en specialutgåva.

Vi som kommer med förslaget har olika bakgrunder. Vi förenas i en oro över tillståndet i världen men framför allt i en respekt för livet, en tilltro till vetenskapen och till människors förmåga att inse och övervinna hinder för en framtid som kan ge våra barn och barnbarn en dräglig tillvaro. Vi är också i olika åldrar. Med oss finns bland andra de unga Sara May Kahl och Andreas Magnusson som tillsammans startade Fridays for Future i Dalarna och även har fått Naturskyddsföreningens Miljöpris i Dalarna.

Er/a tidning/ar kan få låna dessa två engagerade hjältar som ”chefredaktörer” för en specialutgåva/ett temanummer av tidningen. De två kan fungera som ansikte utåt den dagen och delta i planeringen med redaktionen i bedömningen av vilket material som är angeläget. Vi som skrivit under kan bidra till artiklar som lyfter fram tillståndet idag samt positiva initiativ och åtgärder som nu genomförs lokalt, nationellt och globalt.

Läs hela uppropet med en imponerande samling underskrifter. Dala-uppropet