Miljöpriserna till Åsa Rydell och Källslättenföreningen, svikarpriset till Sälens Flygplats

Naturskyddsföreningen Dalarnas natur- och miljöpris Lyckosparken gick i år till:

Åsa Rydell som med outtröttlig energi och smittande entusiasm gör naturen i Leksand lockande och lättillgänglig. Med samma glädje bedriver hon slåtter, folkbildar om arter och bekämpar invasiva arter. Miljöpris 2020 Åsa Rydell

Källslättenföreningen som bedrivit slåtter utanför Falun under fantastiska 54 år. Några ungdomar i Tunabygdens fältbiologer började 1966 och de håller på fortfarande! Nu tillsammans med släkt och vänner i olika generationer med stor fest efteråt. De har med stor frenesi huggit ner granar, ryckt upp stubbar och återskapat ängarna. Verksamheten har med åren utökats med byggnadsvård, stängsling, biodling, betande djur och svedjeodling m.m. Dessutom lyckas de med konststycket att föryngra föreningen. Miljöpris 2020 Källslättenföreningen

Miljösvikarpriset Kängan gick i år till:

Scandinavian Mountains Airport. För 10 år sedan gav vi dem vårt miljösvikarpris och nu känner vi oss nödgade att göra det igen. För en hopplöst passé idé att inviga en flygplats mitt i en brinnande klimatkris. Miljösvikarpris Scandinavian Mountans Airport