Cykelseminarium Hela Dalarna Cyklar 2.0

Varje satsad krona på cykling ger över 3 kr tillbaka. 2300 kr/cyklist och år i samhällsvinst. Cykling förebygger hjärt/kärlsjukdomar, fetma m.m. och förhindrar 3500 dödsfall/år i Sverige, apropå Corona. Cykling förlänger livet!

Svenska Cykelstäder                                                        http://svenskacykelstader.se/

1946 var Stockholm cykelvänligt. Emil Törnsten visade massor av inspirerande bilder från förr i tiden och från progressiva cykelstäder idag. Cykel på tåg, väjningspliktsskyltar, cykel-P, cykelpassager/ cykelöverfarter, cykelfartsgator, studieresor till t ex Belgien, vintercyklister, lådcyklar, elcyklar m.m.

Det finns fina nationella cykelplaner, men staten vill inte satsa pengar på cykling.

Säkerhetsriskerna förstoras i onödan. Stockholm förlorar 0,5 liv per år (ett vartannat år), men sparar 54 liv/år tack vare förbättrad folkhälsa i o m cyklingen.

Cycling makes you sharp! Att röra på sig förbättrar inlärningen. Skolcyklingen har minskat med 48%. Rekommendationen är att barn ska röra sig 60 min/dag. Bäst är de 11-åriga pojkarna med en måluppfyllelse på låga 24%, sämst de 15-åriga flickorna med endast 9%. 6 av 10 elever bor inom 2 km från skolan. Cykling borde införas i läroplanen som i Nederländerna, där 12-åringar kan ta cykelkörkort t ex.

Svenska Cykelstäder vision är att 50% av alla resor under 5 km ska ske på cykel. Arbetar med:

  1. Forum där man kan ställa frågor och utbyta erfarenheter
  2. Kampanjer: cykelöverfarter, Cykelns Dag 3 juni, skolkampanj: Låt barnen styra!
  3. Opinionsbildning. Vill bl a få till stånd möjlighet att cykla mot enkelriktat vilket ökar säkerheten och ta bort förbudet mot att bygga friliggande cykelvägar som finns i Väglagen.

I Cykelfrämjandets cykelbarometer ligger Avesta, Ludvika, Sandviken, Hofors och Hedemora bra till.

Ockelbos gång- och cykelplan: https://www.ockelbo.se/Documents/Antagandehandling%20-%20Gång-%20och%20cykelplan%20Ockelbo%20kommun.pdf

Cykelpotentialstudie i Gävleborg

48% har mindre än en kvart mellan hem och jobb/skola! 66% av skoleleverna. 61% har en halvtimme, 79% av eleverna. Endast 12% cykelandel i Gävleborg idag. WSP gjorde jobbet. Finns snart på länsstyrelsens hemsida. Stockholm har en mycket bra interaktiv karta från sin cykelpotentialstudie

Projekt: öka cyklingen på en regional cykelväg Söderala-Söderhamn via nudging. Beteendelabbet gjorde jobbet. Involverade målgruppen via frågor vid E-center. Skojigt med ett färgglatt konstverk på cykelbanan kallad Lovalsen och köp av ett geografiskt segment i spelet Turf (billigt och enkelt). Ökade cyklingen med 30%.

På gång

Swift. Cykla hemma hos sig själv men tävla med andra världen över, t ex i st f Vätternrundan.

Lådcyklar med plats för 6 barn.

Hela Dalarna Cyklar 2.0:

  • Cykelverkstad 21 april via Skype
  • Hjälp till kommunerna med cykelplaner
  • Testcyklister i kommunerna (sommarjobbare)
  • Seminarium i sept/okt

23 april öppen föreläsning (via nätet) på Högskolan Dalarna, om fysiskt aktiva skolresor, ett forskningsprojekt i Luleå: https://www.du.se/sv/om-oss/nytt-och-aktuellt/kalender/att-framja-fysisk-aktivitet-i-samhallet-genom-aktiva-skoltransporter/

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.