Ny stor klimatmanifestation 29 nov

Fredagen den 29:e november strejkar människor över hela världen inför klimattoppmötet i Madrid. Man räknar med ca 5000 platser. Läs mer på www.fridaysforfuture.org

Det här händer i Dalarna:

Avesta kl 12-13.30 Lilla Torget. Vi delar med oss av klimatsmarta tips, samlar in klimatönskningar från Avestabor och överlämnas ett medborgarförslag till Lars Isacsson och Blerta Krenzi som finns på plats. Sjöviks folkhögskola spelar musik. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3609092159108833&set=gm.2432355043705007&type=3&theater&ifg=1 Kontakt: Åse Ängsved ase.angsved@gmail.com

Orsa kl 15-16 manifesterar vi tillsammans på Slipstenstorget för framtiden och mot konsumtionshetsen. Musik av Alex och Therese. Kl 16 går vi Studiefrämjandets lokal för att fika, samtala och planera för hur vi kan gå vidare med arbetet i klimatfrågan. https://www.facebook.com/events/430126471003447/
birgittaquintino@hotmail.com

Falun kl 16 Stora Torget. Överlämning av ett medborgarförslag till Falu Kommun där vi kräver att de utlyser ett klimatnödläge. Läs mer: https://www.mittskifte.org/petitions/utlys-klimatnodlage Det blir musik, tal, gemenskap och härlig stämning mitt i stan! https://www.facebook.com/events/578348392708266/

Mora kl 16 Gågatan kl 16-17. Tema konsumtion, som en motvikt till Black Friday. Öppen mick m.m. Vi bjuder på glögg och pepparkakor! https://www.facebook.com/events/2354167751515027/ Kontakt: Gustaf Ekeberg prv@gstf.se

Ludvika kl 16 Korsningen Storgatan/Carlavägen. Vi uppmärksammar Agenda 2030 genom att läsa upp de 17 målen och visa upp skyltar i A3 format som folk får hålla upp. Vi kommer också att läsa upp en del av den skrivelse som Naturskyddsföreningen Västerbergslagen och studiecirkeln i Agenda 2030 författat och som vi skickat till kommunen angående de miljöplaner, som vi inte tycker har uppdaterats. monutt17@gmail.com

Leksand kl 16 Framför kommunhuset

Rättvik kl 16 Framför kommunhuset ulla.gudmundson@gmail.com

Borlänge kl 17-18 Utanför Turistbyrån. Fika, tal, öppen mick och samling i en timme för att uppmärksamma klimatkrisen och sätta press på politikerna. Konferencier: Cilla Rohdin. Kom med plakat och en stark röst och enas i klimatkampen! https://www.facebook.com/events/565906700878769/
carl.delbom@gmail.com