Rösta för miljön och framtiden i EU-valet

Varken klimateffekter, miljögifter eller fiskar bryr sig om gränser mellan länder. Ju fler länder som tillsammans fattar kloka beslut om klimat och miljö, desto större möjlighet att stoppa utarmningen av biologisk mångfald och hejda klimatförändringarna. Att rösta i EU-valet den 26 maj är ett viktigt tillfälle att påverka mängder med beslut och bidra till en hållbar framtid.

Gifter i varor och klimatutsläpp som rör sig över nationsgränser och hur vi använder våra naturresurser berör oss alla. I varje län och kommun har EU:s politik betydelse. Därför har Naturskyddsföreningen utvärderat hur de svenska EU-parlamentarikerna agerat i miljö- och klimatfrågor under den period som gått – och undersökt vilka ambitioner partierna har framåt.

Fyra svenska EU-parlamentariker får utmärkt miljöbetyg av Naturskyddsföreningen. De har lagt en bra miljöröst i minst 75% av de granskade omröstningarna och på andra sätt varit mycket aktiva i det parlamentariska miljöarbetet. Dessa representerar Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. I botten kommer parlamentariker från Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. De har snarast varit bromsklossar i miljöpolitiken.

Naturskyddsföreningen har även låtit partierna ta ställning till 18 miljöpolitiska förslag. De handlar om att skärpa EU:s klimatambitioner, säkra vattenkvaliteten, förbjuda bottentrålning och ålfiske samt förändra EU:s omfattande jordbrukspolitik genom ökat stöd till klimat- och miljöinsatser. Det handlar också om att kartlägga kemiska bekämpningsmedel, förbjuda PFAS i konsumentprodukter och att skärpa regler för hormonstörande preparat och läkemedel i miljön.

Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ svarar ja på alla 18 förslag, Socialdemokraterna och Liberalerna på 17. Moderaterna ställer sig bakom 14 förslag, Centerpartiet 12 och Kristdemokraterna 11. Sverigedemokraterna håller med om fyra förslag. Enigheten är störst inom frågor om miljögifter medan förslag om biologisk mångfald, som fiske, delar partierna.

Vi uppmanar alla att läsa rapporterna – och rösta! Det är vi väljare som bestämmer vilka 20 personer som ska representera Sverige i EU-parlamentet de närmaste fem åren. Enskilda EU-parlamentariker kan göra mycket för miljön. Det är dags för de folkvalda att driva en politik som säkrar ett tryggt liv för alla, på en frisk planet!

Mattias Ahlstedt, ordförande Naturskyddsföreningen Dalarna

Läs rapporterna här: www.naturskyddsforeningen.se/euval2019