Konferens för ökat klimatengagemang

Vi måste öka takten i omställningen! Så inledde Naturskyddsföreningens klimatchef David Kihlberg sin föreläsning.

– Vi är på väg mot 3 graders uppvärmning med dagens utsläpp. Det får förödande konsekvenser. Vi är över 1 grad nu och kanske når vi 1,5 grad redan 2030.

– Vi hör klimatnyheter nästan hela tiden men gör inte den kopplingen. Bränder, översvämningar, orkaner, svält och konflikter beror ofta på klimatförändringarna.

IPCC:s rapport i höstas var tydlig: halvera utsläppen till 2030 och nå nettonoll 2050. Vi måste få ner utsläppen till så nära noll som möjligt – fort, men även fånga in och lagra koldioxid från tidigare utsläpp.

– Det kan ske genom att effektivisera och minska energianvändning, transporter och konsumtion. Vi kan inte bara ersätta utan måste samtidigt minska. Alla utsläpp räknas. Man kan inte kompensera en flygresa med att plantera skog till exempel, sa David.

– Vi måste också satsa på 100% förnybart. Vi ser en fantastisk utveckling men det är ändå lång väg kvar.

En del bra klimatpolitik.

Naturskyddsföreningen påverkar genom folkbildning, konsumentmakt, opinionsbildning och politisk påverkan.

– Många av dagens politiker är inte ledare utan lägger örat mot rälsen och springer dit folket vill. Det är viktigt att få folket med oss. Vi ser ett växande engagemang. Runt 20% i en kritisk massa behövs för att sätta saker i rullning. Nu ser vi lite av en Greta-effekt – plötsligt händer det!

Det här kan du göra:

• känn styrkan i att vi är många
    • läs på och minska dina utsläpp
    • påverka din omgivning familj, vänner, skola, förening
    • ställ krav på politikerna ”jag väljer cykeln, men du måste bygga cykelbanor”
    • sätt press på kommunala klimatmål och en kolbudget för att klara 1,5 gradersmålet, som Borlänge och Säter
    • se www.nettonoll.se med massor av tips för fossilfria kommuner

Protect our winters (POW) är en organisation som samlar vinterälskare för klimatet.

– Idag har vi 90-120 dagar per år med natursnö i Sälen. Om vi får 1,5 graders uppvärmning sjunker det till 30-60 dagar och vid 4 graders uppvärmning till ynka 0-30 dagar, sa Maria Vuorelma från POW.

POW vill att snösporten ska minska sin klimatpåverkan och bli en starkare röst i samhällsdebatten.

– Vi lockar folk, snöälskare, från en annan vinkel. Vi vill lyfta framgångar och lösningar och har bl a tagit fram 7 klimatvägvisare och tips om vad man kan uppleva på nära håll.

Samuel och länsordförande Mattias.

Samuel Jarrick från organisationen Klimataktion berättade om ”Vasalöpare för snön”.

– Förra året åkte vi Vasaloppet utklädda till snöänglar. Folk blev glada när de såg oss! Vi skrev också en debattartikel om klimatförändringarna, snön och det idiotiska i att planera en flygplats i Sälen. I år vill vi att fler ska åka Vasaloppet eller StafettVasan för vår sak. Man kan även stödja oss hemifrån som ”soffängel”.

Under gruppdiskussionerna kom många idéer upp. T ex att bilda Dalarnas klimatpolitiska råd, ordna klimatcirklar, inrätta reparera-rum, öka livsmedelsförsörjningen lokalt, förbättra kollektivtrafiken, skriva medborgarförslag till kommunen och fråga om koldioxidbudget t ex. Göra filmer där vanligt folk får beskriva hur de upplever klimatförändringarna, cykel-cruising, ut på torgen på fredagar i #fridaysforfuture och se över hur pensionspengar och sparande används genom bl a Fair Finance Guide.

– En grupp använde det finska ordet ”talko” som betyder gå samman, sa Lillian Lundin Stöt, verksamhetsutvecklare på Naturskyddsföreningen Gävle-Dala. Gör samarbetet till en fest!

Konferensen som lockade ca 90 deltagare arrangerades av Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet på Näringslivets Hus och Gamla Elverket i Falun.

Text och foto: Lillian Lundin Stöt

Foto även: Samuel Jarrick