Minska avfallet genom medvetna inköp och smart upphandling

Tisdag den 11 dec var jag på ett mycket intressant seminarium, som Länsstyrelsen ordnade och med många intressanta föreläsare. Temat var hur man minskar avfallet genom medvetna inköp och smart upphandling.
Ulrika Liljeberg, kommunalråd i Leksand och ledamot av Agenda 2030-delegationen med 13 medlemmar, däribland Johanna Sandahl, inledde. De är en statlig utredning som skall överlämna förslag till regeringen den 30 mars hur agendan ska uppnås. Vi kanske får tänka i nya banor hur vi ska skaffa prylar; Clas Ohlsson hyr redan nu ut verktyg under devisen ”Cirkulär cirkelsåg”.
Dala Avfall har samverkansavtal med alla kommuner i Dalarna. Av de 286000 personer som bor i Dalarna jobbar 25000 i kommunerna. Om man börjar förändra och sortera avfallet i kommunerna och bland deras anställda, så kan man sedan påverka hela samhället.
Från Helsingborg hörde vi att inköpare och hållbarhetsstrateger i kommunen måste samarbeta, och när man skall köpa in varor så bestämmer man miljökrav först, och sedan får leverantörer, som har varor som stämmer in på kraven, lämna anbud. Man ska utgå från verksamheterna, vara konkret och uthållig och våga styra och plocka bort!
Anna Hilding från Uppsala berättade om klimateffektiv plastupphandling som ingår i Klimatklivet. Man försöker minska förbränningen av plast i fjärrvärmeverket genom ”jakten på plasten”, att köpa in mindre mängder plast och att också återvinna den, så att det blir ett kretslopp av plast som ständigt återvinns. Men den återvunna plasten kan ej användas till matvaror. Den upphettas till 150 grader, så även kontaminerad plast från t.ex. vården, förkläden mm, kan tas till vara, för bakterierna dör. Hon betonade också, att upphandling inte är lösningen, men ett verktyg att nå målen i klimatarbetet.
Vi fick också en redogörelse för konstgräs, som används vid fotbollsplaner. I det finns mikroplaster, som man vill försöka minska användningen av.
Gällande giftfri upphandling finns globala, komplexa produktionsled (från andra länder). 80% av utsläppen av farliga ämnen sker utomlands. Organfosfater är t.ex. ftalater, mjukgörare (finns bl.a. i fodral till gymnastikmattor) och siloxaner finns i hygienartiklar, smörjmedel och antistatmedel. Fungicider är medel mot svampangrepp, även i trä mm.
Karin Nielsen från Göteborgs stad berättade om Kretslopp och Vatten, Göteborgs stad. Ett pilotprojekt om Förebygg avfall på kontoret (ta bort papperskorgar vid kontorens skrivbord och placera dessa vid kopiatorn), på äldreboenden, i skolan och förskolan och Göteborgsmodellen för mindre matsvinn. Bra frågor: Vilket avfall? Varför uppstår det?
Hur tar vi hand om det?  Går också att läsa på  goteborg.se/forebyggavfall
I Dalarna är ett Upphandlingscenter Dalarna på väg att bildas. 6 kommuner och en person anställd på drygt halvtid och det är Annika Varghans, som placeras i Ludvika.
Den 5 februari planeras ett seminarium om hälsa i Falun och i april ett politikerseminarium.
Miljömålsrådet skall bestå av Länsstyrelser m.fl.
Dala avfall skall göra så att Dalarna minskar avfallet på kontor och att matsvinnet blir mindre. Man kan läsa på en avfallsportal: www.avfallsplandalarna.se
En mycket intressant och givande dag!
Monika Utter
styrelseledamot Naturskyddsföreningen Dalarna och ordf. Västerbergslagskretsen