Hur radikalt måste vi förändra våra liv för att rädda planeten?

Radio Dalarna fick en lyssnarfråga som Naturskyddsföreningens Lillian Lundin Stöt fick svara på.

”Hur radikalt måste vi förändra våra liv för att vi ska kunna rädda denna planet?”

Planeten kommer nog att klara sig men mänskligheten är det värre för. För att rädda oss själva krävs radikala förändringar. Vi behöver minska klimatutsläppen från dagens 11 ton per person och år till neremot 1 ton.

1. Sluta flyga och minska transporter av saker och folk rejält
  2. Minska konsumtionen och konsumera smartare, undvik t ex plast och bekämpningsmedel/gifter, dela på saker
  3. Minska matsvinnet och äta mer vego, lite ekologiskt naturbeteskött kan få slinka ner
  4. Spara energi och bli fossilfri, sätt upp solceller och välj Bra Miljöval el t ex
  5. Se över var du placerar dina pengar så att du inte stödjer fossilindustrin. Har du inget lämpligt tak att ha solceller på kan du t ex solspara

Sammanfattning: Bilen, biffen, bostaden och börsen!

KTH och Chalmers har bra forskning hur vi kan leva för att hålla oss under 1,5 grads uppvärmning, bortom tillväxt. De förutsätter att vi slutar flyga och äter vego:

1. Cirkulär ekonomi – avfall finns inte, återbruk
  2. Lokal självförsörjning – odlar själva
  3. Automatisering för livskvalitet – robotar gör jobbet, 10 timmars arbetsvecka
  4. Kollaborativ ekonomi – ägodela, dela på saker och maskiner

”Hur länge kan vi vänta?”

Enligt FN:s klimatpanel ska utsläppen halveras till år 2030 för att 2050 vara nere på 0, eller helst på minus (plocka koldioxid ur luften, tekniken finns inte än)
Naturskyddsföreningen tycker att utsläppen ska vara 0 år 2030. Som en referens är prinsessan Estelle då 18 år!

Vi kan alltså inte vänta alls. Det är mycket bråttom. Det borde vara krigsrubriker och beredskapsläge i hela samhället! Omställning till fossilfritt nu!

Pär Holmgren: Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt!