Klimatmanifestationer i Dalarna 30 nov

I Gretas fotspår #fridaysforfuture ordnas klimatmanifestationer i hela Sverige fredagen den 30 nov. Läs mer på klimatsverige.se/fridays-for-future-manifestation-30-november/ och https://www.facebook.com/events/244459459583894/ Häng på i Dalarna! ORSA, vid kommunhuset kl 12-16  https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/kalender/klimatmanifestation-gretas-klimatstrejk-fridaysforfuture MORA, Tinghusparken kl 15-17, https://www.facebook.com/events/959475267593580/ FALUN, Stora Torget kl 16 https://falun.naturskyddsforeningen.se/2018/11/26/tillsammans-for-klimatet-30-november/
Allt fler sluter upp bakom Greta Thunbergs initiativ #FridaysforFuture. Inför klimattoppmötet i Katowice i början av december samlas många till manifestationer, oftast utanför kommunhus.
– Den konkreta omställningen sker lokalt. Därför är det viktigare än någonsin att sätta press på kommunpolitikerna för en snabb omställning i klimatfrågan. Klimattoppmötet i Katowice blir samtidigt en möjlighet för världens ledare att visa om de menar allvar med genomförandet av Parisavtalet, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén.   – Klimatrörelsen kraftsamlar till en rikstäckande manifestation för att sätta press på såväl lokala som globala ledare, för en begränsning av den globala uppvärmningen till 1,5 grad och en snabb utfasning av fossila bränslen, säger Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningens kansli Gävle-Dala.   Aktuell lista över deltagande organisationer, inklusive kretsar och länsförbund. Här finns uppgifter om tid, plats, kontaktperson samt länkar till evenemangen, även till de som görs i andra länder. Här växer en karta fram över manifestationerna den 30 november. Kontakta respektive manifestation för mer information. Pressmeddelande från Nätverket Klimatsverige.