Det här händer under Miljövänliga Veckan: Fixa grejen!

Nu startar Miljövänliga veckan. I år är temat Fixa grejen och vi vill uppmuntra människor att ta vara på saker och reparera oftare. I Gävleborg och Dalarna listar Naturskyddsföreningen reparatörer och bjuder in till fixarkaféer bland annat.

– I Sverige konsumerar vi som om vi hade mer än fyra jordklot att leva på. Det är ohållbart. Vi köper nytt, byter ut och slänger i alldeles för högt tempo. Vi måste tänka om och börja se värdet i de grejer vi har, säger Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningens kansli Gävle-Dala.

Genom att kartlägga och lista reparatörer vill vi öka kunskapen om var de här yrkeskategorierna finns och var i länet man hittar dem. Det kan bidra till att fler tar hjälp när skor, kläder, elektronik, cyklar och möbler behöver lagas och underhållas.

– Vår höga konsumtion av nya prylar ger mycket avfall och klimatpåverkan. De som lagar själva och de som har till yrke att laga åt andra är verkliga miljöhjältar, tycker Denise Fahlander, Handla Miljövänligt-nätverket i Gävleborg.

www.fixagrejen.nu finns massor av tips på hur du själv kan fixa och reparera inom områdena Hem & möbler, Kläder, tyg & skor, Elektronik samt Hobby & fritid.

www.gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se och www.dalarna.naturskyddsforeningen.se har vi listat fixare som vi letat upp eller som våra medlemmar känner till. Vi tar gärna emot ytterligare tips! Maila kansli.gavledala@naturskyddsforeningen.se

Kontaktpersoner och vad som händer i Gävleborg/Dalarna under v. 40:

Falun: Infotält på Stora Torget tillsammans med kommunen 27-28 sept + 4-6 okt kl 11-14. Vi delar ut infomaterial, lista/förteckning över butiker etc. som reparerar saker, bjuder på äpplen samt visar lagade kläder, kassar sydda av uttjänta kläder m.m.
Reparationscafé 6 okt kl 11-14 på Studiefrämjandet på Slaggatan 37 där du kan få hjälp att laga din cykel tillsammans med Cykelköket och att laga eller ändra dina kläder tillsammans med en sömmerska. Vi bjuder på fika. Även utställning på biblioteket. Birgitta Johansson 070-651 41 07

Mora: 6/10 kl 11-14, Mora Bibliotek & Kulturhus. Repair Café – fixa grejen! Kom med cyklar, kläder och prylar så hjälps vi åt att laga eller göra om. Kunniga fixare och fika finns. Boksläpp ”Ett hållbart liv – 365 tips” Utställning på biblioteket fr o m 27/9. Lillian Lundin Stöt 070-273 91 55

Säter: 6/10 kl 10-13. Kom och träffa oss utanför Coop. Lena Stigsdotter 070-732 42 70

Vansbro: 30/9 kl 12-15 på Ja Järnas lokal, Myrbacka 82, i Dala-Järna. Vet du var du kan laga din cykel, byta dragkedja, laga din klocka och trasiga skor eller göra must av dina äpplen? Kom och återbruka och få mer information från oss. Vi bjuder på fika och äppelmust. Gunilla Munters 070-366 16 40

Västerbergslagen: Informationsbord i Gallerian under veckan. Utlottning av boken ”Ett hållbart liv – 365 tips”. Kerstin Frost Erkers 073-7039353

Gävle: Studiecirkel, boksläpp med workshop, informera skolungdomar, utställning på Lyktan etc, fixar-lista för Gävle m.m. Denise Fahlander 070-646 10 42 och Per-Olof Erickson 0730-35 85 42

Söderhamn: Temakvällar med återbrukstema på Studiefrämjandet, tisdagar mellan 18 och 21:

• 9 okt gör vi egna kassar av gamla t-tröjor som man har med sig
  • 23 okt lagar vi jeans
  • 30 okt använder vi oss av mindre överblivna tygbitar för att plastbanta med hjälp av bivax

Samarbete med Kreativboden och Studiefrämjandet under hela oktober. Utställning i Studiefrämjandets skyltfönster med saker som kan inspirera andra till att göra själva. (Kreativboden tar hand om begagnade saker, fräschar upp och gör om för att sedan sälja. De har loppis, antik, hantverk, sömnad, skomakeri och möbelomklädsel.)
Christina Åström 070-202 47 32

Om Miljövänliga Veckan

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Veckan infaller alltid vecka 40 – i år 29 september till 7 oktober – och brukar ge stor aktivitet runt om i landet. Målet är att uppmärksamma vår konsumtion, miljöproblematiken förenat med den och vad man kan göra i stället för att köpa nytt. Temat ”Fixa grejen” är nytt. Tidigare har Miljövänliga Veckan bidragit till att sortimentet i butikerna blivit allt mer miljöanpassat.